Feliz ano nuevo - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Tjitske en Rino Wal - WaarBenJij.nu Feliz ano nuevo - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Tjitske en Rino Wal - WaarBenJij.nu

Feliz ano nuevo

Door: Tjitske en Rino

Blijf op de hoogte en volg Tjitske en Rino

07 Januari 2009 | Panama, Panama-stad

Feliz ano nuevo, Voor iedereen een gelukkig nieuwjaar!

Vorige week zijn we vanuit Bocas del Torro vertrokken richting Boquete. We hadden verwacht een behoorlijk lange reisdag te hebben maar alle aansluitingen (boot, taxi, bus, bus) verlopen erg soepel. Rond twaalf uur zijn we in Boquete en we vinden ook direct een plek om te slapen. We gaan koffie drinken bij cafe Ruiz en regelen daar ook gelijk een bezoek aan de koffieplantage voor de dag erna. We lopen nog wat door het dorp en zien dat er een brug is ingestort door de vele regen van de afgelopen tijd. Ook op de weg naar Boquete hebben we veel modderstromen en weggespoelde wegen gezien die ze inmiddels al wel weer aan het repareren zijn.
De volgende dag in Boquete zijn we alweer op tijd bij cafe Ruiz voor het bezoek aan de koffieplantage. Als eerste gaan we naar een grote plantage waar we uitleg krijgen over de geschiedenis van koffie en de manier waarop koffie gemaakt wordt. Wij hadden nog nooit een koffieplant gezien dus toch erg leuk! Cafe Ruiz heeft een volledig ecologische productie (Voor de liefhebber: ze leveren bijvoorbeeld aan Illy). Na de plantage kijken we nog in de fabriek en gaan we koffie ruiken en proeven. ´s avonds vieren we oudjaarsavond inclusief vuurwerk!

Op nieuwjaarsdag zijn we richting David gereden waar we slapen in the purple house. De eigenaresse heeft het hele hostel (en dan ook echt alles) paars gemaakt. We ontmoeten twee amerikanen (Justin en Jordan) en een duitser (Mathias) en we besluiten om de volgende dag met z´n allen naar Isla Boca Brava te gaan. Na een taxirit en een kort boottochtje komen we aan bij Isla Boca Brava, een waar paradijs! Er is een restaurant gebouwd op een rots met daarachter een aantal cabinas. Je kunt hier uitkijken over de eilanden die in de Pacific liggen. De cabinas zijn vol maar we kunnen nog wel een matras krijgen in een soort open ruimte met een dak erboven...prima! We gaan op ontdekkingstocht over het eiland en ´s avonds eten we in het restaurant waar ´s avonds ook gedanst wordt door de locals...natuurlijk doen we een dansje mee!
De volgende ochtend zijn we blij dat we ons muskietennet op hebben gehangen. Justin en Jordan hadden geen net en hebben wakker gelegen van de vleermuizen (jakkes) en inderdaad hangen ze nu rustig tegen de muur! We zijn al vroeg wakker gemaakt door de brulapen die naast onze hut zitten... we gaan nog even kijken hoe ze met z´n allen zitten te ontbijten.
De tweede dag maken we een wandeling over het eiland en ´s middags gaan we zeekajakken. We varen rondom een eiland en zien ineens een zeeschildpad, wat een groot beest zeg!
Het is zo relaxed op Isla Boca Brava dat we nog een nachtje blijven.
We gaan nog een snorkeltrip doen in een nationaal park in de Pacific. We zien de mooiste vissen, het water is fantastisch blauw, we zien de mooiste stranden en diepe jungle, een waar paradijs! De terugtocht over de Pacific is behoorlijk ruig en we zijn helemaal verwaaid en zout!
5 januari vertrekken we richting Panama City. Eerst met de boot, daarna met de bus naar de Interamericana waar we moeten wachten op de volgende bus. Gelukkig komt die snel. 30 kilometer verder moeten we overstappen en daar wachten we twee uur op de bus naar Panama waar we rond zevenen aankomen. Eigenlijk veel te laat want het is moeilijk om een slaapplaats te vinden. Gelukkig hebben we een hulpvaardige taxichauffeur (junior). Hij brent ons uiteindelijk, op aanwijzen van iemand anders, bij een hotel... tja...Volgens ons zijn de kamers hier per uur te huur (gezien de adult-tv en condooms) maar we hebben een plekje...
´s ochtends pakken we onze spullen en proberen we een aantal hostels te bellen maar ze zijn allemaal vol. Uiteindelijk zijn we met een taxi bij Zuly´s backpackers terecht gekomen, een fijne plek! We merken dat het erg belangrijk is om op een plek te slapen waar je je thuis voelt. We gaan met de bus naar de oude stad en zien hier nog een aantal restauratieprojectjes (misschien een idee om hier een Panamees Restauratiefonds op te zetten??). Vandaag gaan we naar het Panama kanaal maar daarover meer in ons volgende berichtje!

Voor de foto´s:
(als dit niet lukt even via de vorige link in het vorige bericht proberen...)

• 08 Januari 2009 - 07:21

Ina :

Goedesmorgen uit een donker Hoevelaken:
    leuk om weer een bericht van jullie te lezen. Zeker het verhaal over de koffie, want een vergelijkbaar verhaal hoorde ik een paar dagen terug van m'n hulp: zij was in Mexico (want dochter ging daar trouwen) en had daar ook voor het eerst in haar leven een koffieplant aanschouwd!
    En ja, ook voor jullie een goed 2009!
    Hier is het nog steeds koud vriezend weer met oud-hollandse taferelen op de vijver! En helaas een heleboel grieperige collega's!
    Have fun en tot horens.

• 08 Januari 2009 - 07:44

Marieke:

Helden zijn jullie, met die vleermuizen boven je bed! Erg dapper. Veel groeten,
    Marieke

• 08 Januari 2009 - 07:54

Majelle:

Ik wil óóóóóók naar Isla Boca Brava. Wat klinkt het super zeg! Een heel verschil met de bevroren vijver die ik hier op de achtergrond heb. Geniet nog lekker, Majel

• 08 Januari 2009 - 08:10

Margreet:

Jullie ook een gelukkig 2009! Het jaar begint in ieder geval al goed met zo'n mooie reis..

• 08 Januari 2009 - 08:44

Pieter:

Hoi Tjits en Rino,
    Ook voor jullie een prachtig, succesvol en gezond 2009! Het begin is in ieder geval goed. Tjits, jij moet je met die vleermuizen toch wel een beetje 'thuis' voelen?

• 08 Januari 2009 - 19:05

Hilde:

Jullie ook een heel gelukkig nieuwjaar. Maar het kan vast niet meer stuk met zo'n start ;)
    Liefs Hilde

• 08 Januari 2009 - 20:07

Niek En Nathalie:

Hi Its en Rino,

Wat een geweldige verhalen! Het lijkt wel een levensechte dierentuin! Klinkt leuker dan op Trendy passen ;-)! Jullie krijgen nog de groetjes van jullie bovenbuurman (die net papa is geworden).

Veel plezier nog!

x Niek en Nathalie

• 09 Januari 2009 - 07:07

Peter Staats:

De allerbeste wensen voor 2009 !

• 09 Januari 2009 - 10:13

Theo:

Hei, Godt nytt år!

Dat ziet er erg gaaf uit, moie vakantie lijkt me!

Veel plezier en blijf veel foto's plaatsen.

Theo, Jorid en het puddinkje

• 11 Januari 2009 - 19:20

Chris:

hoe is het met jullie hier is het winter, echt winter!!!!!!! we zijn vanmiddag nog even op het ijs geweest. hier alles oké groetjes Chris

• 11 Januari 2009 - 20:23

Jan En Marianne :

hoi Rino en Tjikske.Jullie zijn het nieuwe jaar warmtjes begonnen.Het verschil met hier is vast 40 graden.Met deze kou is ook de schaatsgekte uitgebroken.Wij doen niet meer mee.Jan is herstellende van een operatie(tumor onder zijn oor)ziet er gelukkig goed uit en ziet geen kans om te schaatsen.Jullie foto's zien er leuk uit en wij krijgen er ook wel weer zin in.we denken over Suriname dus gaan we deze week naar de vakantiebeurs.Goeie reis verder en groeten van ons.

• 13 Januari 2009 - 07:45

Theo Kwakkel:

Hoi Rino en Tjitske,
    Leuk om weer iets te lezen van jullie.Nog de beste voor 2009 en veel plezier de komende tijd.

• 13 Januari 2009 - 18:52

Erwin & Grietje:

Ha Rino en Tjitske,

Wat leuk om zo jullie belevenissen weer te volgen. Het ziet er allemaal erg mooi uit, en wat een verschil met Nederland waar we eindelijk weer eens een beetje winters weer hebben gehad, lekker rondjes schaatsen op de Karpervijver en toertocht Rondje de Wieden... Hebben jullie al plannen gemaakt om per paard de bergen in te gaan? In ieder geval geniet van jullie mooie reis,

Groeten Erwin en Grietje