De eerste dag in de tropen - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Tjitske en Rino Wal - WaarBenJij.nu De eerste dag in de tropen - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Tjitske en Rino Wal - WaarBenJij.nu

De eerste dag in de tropen

Door: Tjitske en Rino

Blijf op de hoogte en volg Tjitske en Rino

29 December 2008 | Panama, Bocas del Toro

We zijn nu bijna een week onderweg en het is dus tijd voor een bericht! Na tien uur vliegen zijn we in Miami. De controles op het vliegveld van Miami waren grondig maar het viel ons, na alle waarschuwingen vooraf, heel erg mee. In San Jose zijn we heel snel door de douane en na 24 uur reizen komen we ´s avonds vermoeid in ons hostel aan.
De volgende dag gaan we het centrum in, het is niet echt de moeite waard maar we moeten toch op zoek naar een bank en een bus om de volgende dag de stad uit te komen. San Jose heeft door de hele stad busstations dus onze eerste ´zoek-de-bus-naar-een-leuke-bestemming-uitdaging´ is begonnen. Na wat rondvragen blijkt het busstation waar bussen richting Cahuita (caraibische kust) vertrekken het makkelijkst te vinden dus daar kopen we kaartjes voor tweede kerstdag. Het valt ons trouwens op hoe goed alles hier is beveiligd...prikkeldraad, hekwerk, beveiligers, je eigen huis lijkt hier wel een gevangenis.
Eerste kerstdag zijn we even de stad in gelopen en daarna hebben we de hele dag in een hangmatje bij het zwembad van ons hostel gelegen.
Tweede kerstdag dus richting cahuita, de bus vertrekt precies om tien uur. We kunnen eindelijk genieten van het mooie land waar we tot nu niets van gezien hebben. Om 14.30 uur komen we aan in Cahuita en we vinden al snel een cabina waar we hartelijk worden ontvangen door ´Big Boy´. Cahuita is een extreem relaxed dorpje met een caraibische vibe... raggae muziek, rasta´s, palmbomen, kortom vakantie!
De volgende dag eerst een ontbijtje (pannekoek met ananas) en daarna richting het nationaal park. Hier gaat de diepe jungle over in de zee. Het is hier schitterend en we spotten de eerste dieren: apen, leguaan, papagaaien, hagedissen, veel soorten vogels en vlinders en een luiaard. En die laatste van heeeeeel dichtbij! Het is een mooie wandeling waarbij we ook nog door een kreek moeten waden...
´s middags drinken we wat bij een raggaebar.
de volgende dag (zondag) vertrekken we naar Bocas del Torro in Panama. Na een korte busrit hebben we een relaxte grensovergang via een brug. Aan de kant van Panama krijgen we toch weer te maken met ´scam´. De eerste 22 dollar verdwijnen weer in de zakken van de lokale bevolking! geheel tegen ons gevoel maar ja...anders komen we de grens niet over. Na de taxi zitten we in een zeeeeeer snelle speedboat en staan we in no time op het eiland. Het is hier toeristischer dan we hoopten maar de sfeer is goed (als je van surfen houdt). Na een lange zoektocht hebben we dan toch een betaalbaar hostel gevonden en kunnen we genieten van een biertje bij een lokaal tentje.
Vandaag hebben we fietsen gehuurd...de beste die er bij stonden, dachten we... Na 8 kilometer fietsen en vijf keer de ketting er af komen we bij een grot, we besluiten terug te gaan en na 4 kilometer slaan we af naar een strandje. voordat we daar aankwamen zaten we tot aan onze knieen in de klei/blubber, het blijven de tropen!de 8 kilometer terug zijn nog erger dan de 8 heen. Nu loopt de ketting er om de 200 meter af en hebben we ook nog een fiets met een lekke band!
Gelukkig was de fietsverhuurder zo vriendelijk om ons geld terug te geven.
Net de route voor morgen uitgezocht, we vertrekken om 7 uur met de speedboat (echt een hele snelle) richting vaste land en vervolgens met de bus naar Boquete.
Voor foto´s zie http://picasaweb.google.com/rinoentjitske/CostaRicaPanamaNicaragua1#

• 29 December 2008 - 22:36

Wea Jan:

We zouden haast denken dat jullie bedreigend overkwamen of de geraniums waren uitgebloeid dat kan ook nog. Fijn wat van jullie gelezen te hebben

PaMa
    PS kun je de foto's nog draaien

• 29 December 2008 - 22:58

Dini:

Ha leuk jongens!
    Is toch weer even "op gang" komen he zo'n reis?!
    Ik geniet voorlopig mee.

Heb hier een leuke kerst gehad en ga carbiet schieten en dansen met oud en nieuw (ja, gelukt, met mijn zus!). Voor 2009 heb ik eindelijk eens goede voornemens (na 46 jr NIET).
    Jullie een leuke jaarwisseling en vooral alle goeds voor 2009, veel geluk, goede bouw enz. gewenst.
    kus Dini.

• 30 December 2008 - 07:25

Marieke:

Hoi Tjitske en Rino,

Ik zei gister nog: "ze zijn er nu toch wel?" Dank voor het leuke reisverslag. Ziet er wel lekker vakantie uit. Gister reden ze hier schaats op de vijver. Ik hoop vandaag ik ook. Wel wat anders dan in bikini bij t zwembad.....
    Heel veel plezier jullie!

Groet,
    Marieke

• 30 December 2008 - 07:56

Jeroen:

Hallo daar in de warmte, hier is t -6 graden, maar op zich best lekker. Ziet er weer goed uit die foto's. Veel plezier en een goede jaarwisseling

• 30 December 2008 - 09:58

René, Femke En Dana:

Owwwwwwwwww heerlijk, wij krijgen hier last van flash-backs!!!! Mooie foto's en wat een geweldige natuur he! We zijn benieuwd naar wat jullie verder nog mee gaan maken, we houden jullie in de gaten!
    En alvast een hele fijne en mooie jaarwisseling toegewenst.

Groetjes René, Femke en Dana

• 30 December 2008 - 13:49

Christiaan & Gerda:

Hola amigos!
    Leuk weer wat van jullie te lezen en te zien! Gave foto van de luiaard! Al een mooi plan voor oud en nieuw? Wij gaan onze eerste oud & nieuw in Grootebroek vieren!
    Een tip voor Wea en Jan: Als één van jullie nu het beeldscherm 90 graden draait kan de ander de foto's goed zien, wel even afwisselen ;)

• 30 December 2008 - 20:42

Femmie En Jan Schone:

Ziet er mooi uit. Kijk uit en blijf genieten. Goede tijd samen gewenst. Hier -10 graden C

Groet

Femmie en Jan

• 31 December 2008 - 18:35

Chris En Stijntje:

Hier nog viereneneenhalf uur jullie moeten nog even wachten. we hebben het hier erg koud. We zijn bij Renee Holleboom geweest oliebollen bakken traditie.Vanavond thuis Bart en Albert komen, en om twaalf uur even naar Oma Plakké.
    Groetjes Pamsie

• 03 Januari 2009 - 19:17

Ralph:

He vakantiegangers! Niet zeuren over vertragingen, niet werkende fietsen en modder. Had je maar moeten gaan kamperen in Denekamp :-)) Nog de beste wensen voor 2009 en have fun!

• 05 Januari 2009 - 08:41

Majelle:

De eerste berichten klinken weer fantastisch. Super voor jullie. Ik hoop dat jullie heerlijk genieten! Uiteraard nog de beste wensen voor dit nieuwe jaar, maar volgens mij is jullie jaar gewoon goed begonnen! Houden zo!

Liefs, Majelle

• 05 Januari 2009 - 08:41

Hoi Tjitske en Rino,

Omdat jullie het vast leuk vinden om te horen: In Nederland wordt weer volop gewerkt! (behalve op dit moment door mij dan). Het uitzicht op zo'n leeg bureau is nog wel even wennen.
    Het is eerlijk gezegd een hele geruststelling om te lezen dat je in Panama zo ook je kleine tegenslagjes kunt hebben. Voor het vervolg van de reis wel alleen positieve ervaringen toegewenst! (en de rest van 2009 ook)

Majelle:

Liefs, Majelle

• 05 Januari 2009 - 08:47

Frank:

Zojuist iets nieuws geleerd op IT-gebied: als je na het schrijven van een bericht op 'refresh' drukt, wordt deze opnieuw geplaatst. 3 keer hetzelfde verhaal begint wel te vervelen. Sorry!

• 05 Januari 2009 - 12:16

Ina:

Gelukkig nieuwjaar!
    Leest niet verkeerd jullie verhalen .... en die kapotte fietsen, troost je met de gedachte dat we hier ook niet fietsen, want veel en veel te koud: op naar de min 15! :-)
    Groet uit een zonnig en dus vooral koud Hoevelaken.
    Ina

• 06 Januari 2009 - 19:08

Arjan, Mirjam, Sanne:

hoi rino en tjitske,

Weer fijn om jullie te volgen! wat een mooie plaatjes hebben jullie al genomen! super, veel plezier en geniet ervan!