Van Isla Ometepe naar het vaste land - Reisverslag uit León, Nicaragua van Tjitske en Rino Wal - WaarBenJij.nu Van Isla Ometepe naar het vaste land - Reisverslag uit León, Nicaragua van Tjitske en Rino Wal - WaarBenJij.nu

Van Isla Ometepe naar het vaste land

Door: Tjitske en Rino

Blijf op de hoogte en volg Tjitske en Rino

04 Februari 2009 | Nicaragua, León

Ons laatste bericht kwam uit San Carlos aan de Rio San Juan. We zijn hier op de boot gegaan naar Isla Ometepe een eiland met twee vulkanen in een meer. De boottocht er naar toe is lang (10 uur) maar gelukkig niet al te ruig (daar zijn we voor gewaarschuwd). Ludwig en Anja (twee belgen) en nog wat duitsers zaten ook op de boot en als we ´s nachts in ons hostel aankomen drinken we met hun nog een biertje. De volgende dag zien we dat het dorpje waar we zitten niet echt wat is dus we pakken onze tassen en gaan met de bus een stuk verder het eiland op naar het dorpje Santa Domingo. We vinden een heel relaxt hostel aan het meer. Het is een oude finca (soort boerderij) en het is voor ons een paradijsje. ´s middags huren we gelijk fietsen om een stukje van Isla Ometepe te ontdekken. Dat is nog niet zo eenvoudig want de wegen zijn slecht en dan ook nog eens heuvelachtig. Na 2,5 uur fietsen gaan we lekker douchen. Gelukkig is er wel electriciteit (water en electriciteit zijn niet altijd beschikbaar in dit deel van Nicaragua) zodat we niet in het donker hoeven te douchen.
De volgende ochtend gaan we paardrijden. We zijn blij dat we met Erwin en Grietje in Nederland al eens geoefend hebben! Toch vinden we het behoorlijk afzien. De paarden gaan het grootste gedeelte van de rit in draf en zelfs af en toe in galop. Voor al Tjits vindt daar eigenlijk niet al te veel aan... Na twee uur rijden, en een bezoekje aan wat Petroglyphen, zijn we blij dat we weer terug zijn bij ons hostel. Na de lunch gaan we lopend naar Ojo de agua. Dit is een zwembad met water uit een rivier dat midden in de natuur ligt. Na het paardrijden van die ochtend en de wandeltocht van vanmiddag zijn we best moe! We gaan lekker douchen en ´s avonds vieren we dat we 12,5 jaar samen zijn!
The day after...hebben we behoorlijke spierpijn van ons tochtje op het paard. Toch huren we fietsen omdat we naar twee fincas willen fietsen in de omgeving. Als eerste fietsen we naar Finca Magdalena. Vooral de laatste 1,5 kilometer daar naar toe zijn zwaar omdat we een stukje de vulkaan op moeten fietsen. Daarna fietsen we door naar Finca Zapilote. Hier wordt alles ecologisch geteeld en we kopen een zelfgebakken brood en zelfgemaakte ´chocopasta´. Het is genieten om (voor ons) normaal brood te eten dat ook nog eens net uit de oven is. Als we terugkomen van de fietstocht gaan we lekker zwemmen en de rest van de middag lekker lezen en in een hangmatje liggen!
31 januari vertrekken we van Santa Domingo naar Moyogolpa (nog steeds op Isla Ometepe). Dit doen we vooral omdat we 1 februari al vroeg op de Ferry gaan richting het vaste land. Die Ferry vertrekt om 06.45 uur dus dat is vroeg opstaan en tas inpakken. We nemen de Ferry omdat het meer nogal ruig kan zijn. Achteraf zijn we blij want wij vinden de Ferry al behoorlijk schommelen en wij hebben niet eens heel snel last van zeeziekte... Op het vaste land staat er een bus richting Managua. Na zes weken Spaans komen we er achter dat we de bus wel kunnen nemen en over moeten stappen. De buschauffeur heeft er een behoorlijk tempo in en na 1,5 uur zitten we al weer in de volgende bus. Deze rijdt in één keer naar Granada. Bij aankomst vinden we al dat deze stad er leuk uitziet, heel wat anders dan de meeste steden in Centraal Amerika! We verkennen de stad en ´s avonds eten we op een terras...
...Dat hadden we beter niet kunnen doen. Rino is ziek geworden van het eten van gisteravond. Hij moet even een dagje rustig aan doen en Tjitske gaat dus alleen de stad verder verkennen.
Dankzij een penicillinekuur voelt Rino zich al snel weer iets beter en de volgende dag vertrekken we richting Leon. Wederom een erg warme maar ook mooie stad ´s middags gaan we al even de stad in. Het tempo gaat behoorlijk omlaag omdat het 35 graden is en dan ook nog vochtig.
Vandaag zijn we Leon weer in gegaan. We hebben veel kerken bezocht en zijn in een bijzonder ´museum´ geweest. Het was een oude gevangenis waar muurtekeningen van martelingen zijn. In de cellen staan poppen van papiermache die allerlei sagen en legenden uitbeelden... tja lastig uitleggen... Morgen gaan we proberen om een (actieve) vulkaan te beklimmen.

De vorige keer was het niet gelukt om foto´s te plaatsen. Bij deze alsnog.

De foto´s die bij dit bericht horen

• 04 Februari 2009 - 20:03

Dini:

...ineens vind ik jullie foto's niet meer zo leuk...
    Ik geloof dat ik teruggezwommen was als ik zo'n spin op mijn terras had gehad, ieeeeeee!!!!
    Afgelopen vrijdag hebben we met 7 vrouwen van het hardlopen gegeten, was erg gezellig. Vooral als je ze ook al zo lang niet hebt gezien. Ik geloof zelfs dat ik maar ga proberen om in mei de Mariekeloop mee te doen, jij ook?
    Zie eerst maar dat je levend thuis komt, brrr!Kus!

• 05 Februari 2009 - 07:28

Frank:

Hoi Tjitske en Rino,

Ik ben ditmaal juist zeer onder de indruk van de foto's! Zeker die van het stierenvechten en het waakvarken vind ik erg geslaagd.
    Ook goed om te zien dat jullie inmiddels flink bijgebruind zijn. Het contrast met de Hollandse winterkoppies hier is behoorlijk groot.

Ik hoop zelf volgende week op skivakantie flink wat zon te pakken, maar vanwege een heupblessure vraag ik me af of het wel van skien komt.
    Jullie in ieder geval veel plezier op de vulkaan!

• 05 Februari 2009 - 08:56

George:

En weer erg mooie foto's zie ik! Een Tarantula is dat niet zo'n vogelspin? Volgens mij is het Braziliaanse broertje hiervan dodelijk! Hier verder ook alles oke, huis is af en volgende week beginnen met mn nieuwe baan.Veel plezier daar nog in de warmte....wij gaan er een koude stranddag van maken vandaag!

groeten George en Saskia