De laatste ervaringen... - Reisverslag uit Managua, Nicaragua van Tjitske en Rino Wal - WaarBenJij.nu De laatste ervaringen... - Reisverslag uit Managua, Nicaragua van Tjitske en Rino Wal - WaarBenJij.nu

De laatste ervaringen...

Door: Tjitske en Rino

Blijf op de hoogte en volg Tjitske en Rino

17 Februari 2009 | Nicaragua, Managua

Na 1,5 dag strand in San Juan vertrekken we richting Costa Rica. Eerst nemen we de bus naar de InterAmericana waar we al snel een bus richting de grens kunnen nemen. I.v.m. onze ´mucho grande maletas´ wil het busmannetje dat we voor onze tassen betalen. Betalen doen we zeker niet. Na een woordenwisseling van het mannetje in het Spaans en van ons in het Nederlands hoeven we toch NIET te betalen, het is wel goed zo! Bij de grens verloopt het erg soepel behalve dat de stroom uitvalt en we dus een tijd in de rij staan/zitten omdat de computers niet werken. Na de verschillende uit- en inreisstempels zijn we na twee uur bussen in Liberia. Een hostel is snel gevonden en de tour naar Nationaal Park Palo Verde is snel geboekt. Het is fiesta in de stad en vanavond betekent dat een miss-verkiezing!
Om 06.30 uur staan we op en als we uit ons hostel lopen voor de tour komt de man waar we geboekt hebben naar ons toe...slecht teken! De gids is ´ziek´ (ja ja, fiesta) en we kunnen dus niet naar Palo Verde. We besluiten dat we naar Nationaal Park Rincon de la Vieja gaan. Hier kiezen we voor een trail langs allerlei warmwaterbronnen en modderpotten die deels in de jungle liggen. Het is een erg mooie route en het is bijzonder om de zwavel- en waterdamp boven de jungle uit te zien komen. We eten een broodje en gaan daarna wat lezen bij een rivier en daarna nog een stukje door de jungle lopen.
Rond vieren worden we opgehaald en gaan terug naar Liberia. Daar is de fiesta nu echt losgebarsten. Het is druk in de stad en dat komt doordat er een parade is van wel duizend paarden. De cowboys laten hun paarden op hun mooist ´stappen´.
De volgende dag gaan we dan toch naar Park Palo Verde. De gids verzekert ons dat hij echt last van zijn maag had gister (en niet ziek was ivm fiesta). Hij brengt ons, via een mooie rit, naar de rivier waar we op de boot stappen. We zijn maar met z´n tweetjes dus we hebben de boot voor ons alleen. De kapitein heeft een oog voor mooie vogels, leguanen, apen en krokodillen. Als hij brulapen ziet begint hij ze zelfs te immiteren, bijzondere man!
Na een mooie tocht over de rivier en al wat krokodillen gezien te hebben, komt er uit de koelbox kippenvlees. Voordat we het door hebben zijn we omsingeld door GROTE krokodillen. Bijzonder om ze van zo dichtbij te zien! ´s middags gelezen bij ons hostel.
Gister zijn we vroeg opgestaan om de bus naar San Jose te nemen. Via het vliegveld zijn we naar Escazu (´expatwijk´) gegaan waar we een hotel hebben geboekt. ´s middags zijn we naar een superdeluxe supermarkt (soort AH) geweest waar we onze ogen uit hebben gekeken na 8 weken alleen maar een soort kleine Aldi te hebben gezien. Hier hebben we onze lunch en avondeten gekocht en ´s middags hebben we bij het zwembad wat gelezen. ´s avonds na heerlijke hapjes en een goede fles wijn hebben we gedouched. Dit keer warm water (geen ´zelfmoorddouche´) en een zee van ruimte, dat is genieten! Na de douche in ons grote bed (geen ´schuimrubber´ of ranzig matras). Het lijkt wel alsof we in een vijfsterren-hotel zitten...
Vanacht geen enkele wakker geworden van de warmte, loszittende daken, hanen, toeterende bussen of ander lawaai en vanochtend lekker ontbeten. Vandaag nog even genieten van het mooie weer, zwembad en dan morgen stappen we ´s middags op het vliegtuig om donderdag in Nederland aan te komen.

Onze reis zit er dus al weer bijna op. We hebben het weer fantastisch gehad en genoten van alle ervaringen die we hebben opgedaan. Iedereen bedankt voor de leuke reacties en we hebben zin om weer ´real-life´ bij te kletsen!

o´ja voor we het vergeten, de laatste foto´s:

• 17 Februari 2009 - 16:36

Chris En Stijn:

we hebben het verhaal gelezen mooie foto's.
    Geniet nog maar van het mooie weer, is hier wel anders. En een goede vlucht terug we zien jullie donderdag weer in Zwolle.
    groetjes je pa en ma

• 17 Februari 2009 - 18:57

Dini:

Tot snel dan maar weer!

• 18 Februari 2009 - 06:21

Ina :

Ha. die kolkende modderpotjes lijken op die in Nieuw Zeeland: ik ruik de rotte eieren al! En indrukwekkend die levende krokodilletasjes!
    Goeie reis terug en tot gauw.

• 18 Februari 2009 - 06:57

Jeroen:

Heb de verhalen met plezier gelezen, krijg dan altijd weer de reiskriebels. Fijne terugreis.

• 18 Februari 2009 - 07:08

Carolien:

Hé Tjits,

Wat hebben jullie weer mooie foto's gemaakt en leuke dingen gedaan. Goede reis terug!

groetjes, Carolien

• 18 Februari 2009 - 07:14

Marieke:

Wat een prachtige foto's weer, behalve die soort vleermuizen (dat zijn t toch?). Brrr.
    Nou tot volgende week hè. Ben benieuwd naar je life verhalen.

• 18 Februari 2009 - 08:35

Rene Femke En Dana:

he gaaf!!! Hier hebben wij ook gelopen, jullie stappen vandaag op het vliegtuig. We willen jullie een goede vlucht wensen en lekker nagenieten van alles. Wij hebben genoten van jullie verhalen en foto's!

• 18 Februari 2009 - 11:24

René:

Wat een ge-wel-di-ge reis weer! Erg tof. Ik reserveer alvast een tafel en een fles wijn voor de real-life verhalen ;-)
    Goeie reis terug voor jullie!

• 18 Februari 2009 - 19:06

Grietje En Erwin:

Hi Rino en Tjiske,

helaas zit het er alweer bijna op. wat een mooie foto's hebben jullie zeg, en wat zijn jullie dichtbij die krokodillen zijn geweest.. In ieder geval een goede reis weer naar Nederland toegewenst, tot snel,

Groeten Erwin en Grietje.