Van superactief naar extreem relaxed - Reisverslag uit San Juan del Sur, Nicaragua van Tjitske en Rino Wal - WaarBenJij.nu Van superactief naar extreem relaxed - Reisverslag uit San Juan del Sur, Nicaragua van Tjitske en Rino Wal - WaarBenJij.nu

Van superactief naar extreem relaxed

Door: Tjitske en Rino

Blijf op de hoogte en volg Tjitske en Rino

12 Februari 2009 | Nicaragua, San Juan del Sur

Ons laatste bericht kwam uit Leon. De tweede dag dat we daar zijn kunnen we de actieve vulkaan Telika beklimmen. Om 7.00 uur gaan we, met Niels en Manon (twee Nederlanders) en Flabio (de gids) met de 4x4 naar de basis van de vulkaan. Hier wachten we nog even op de lokale gids. In de tussentijd lopen we al langs de kokende modderpoelen die hier zijn. Vol goede moed beginnen we aan de trip. Het tempo ligt in het begin behoorlijk hoog. Dit komt met name door de lokale gids die onvermoeibaar blijkt te zijn. Na een goed uur lopen stopen we op een schaduwrijke plek waar Flabio een aantal grapefruits uit de boom haalt. Heerlijk fris zijn ze! Na een korte stop gaan we weer verder en we komen op een redelijk vlak stuk waar het heel hard waait. Het is ook nog eens droog en stoffig dus dat is stof happen. De uitzichten zijn hier al mooi en we zijn nog niet eens zo heel hoog geklommen. Vanaf het moment dat we 'echt' gaan stijgen wordt het een stuk zwaarder. Er liggen veel lossen stenen dus het is af en toe behoorlijk glijden...
De tocht is erg mooi en afwisselend. Het ene moment lopen we door laag struikgewas, daan weer door bos of door een groen dal waar in het natte seizoen water in staat. Na zo'n drie uur lopen zijn we op een punt waar heel veel wind staat en waar we een goed uitzicht hebben op de krater. Het laatste stukje naar de kraterrand is steil en af en toe worden we benauwd van de zwaveldampen...... maar eenmaal boven is het genieten van het uizicht aan de ene kant en de enorme krater aan de andere kant. Heel vreemd om zo dichtbij te zijn. We blijven een tijdje boven en beginnen dan aan de afdaling. poef... dat is een aanslag op de knietjes en de enkels. Gelukkig is het gezellig met Manon en Niels maar dat doet niets af aan het feit dat we, na acht uur lopen, behoorlijk versleten bij het huis van de lokale gids aankomen. We drinken met z'n allen een biertje en die heeft naar ons idee nog nooit zo lekker gesmaakt! 's avonds liggen we na het eten vroeg op bed, we zijn moe!
De dag erna hebben we een beetje spierpijn! Gelukkig hebben we een reisdag en hoeven we niet zo ver te lopen. We gaan richting Esteli, een stadje dat in de bergen ligt. De route ernaar toe is mooi omdat de weg langs de verschillende vulkanen gaat. Tijdens de busritten komen er, zoals gewoonlijk, een heleboel verkopers de bus in. We vinden het erg leuk om af en toe wat te kopen. Het is toch een verrassing wat de smaak is van de, voor ons vreemde, dingetjes die ze verkopen. In Esteli vinden we al snel een hostel en we verkennen het stadje. We willen een sigaartourtje doen maar we waren even vergeten dat het vandaag vrijdag is en dat het weekend voor de deur staat. De fabriek is dus dicht... ach ja, gelukkig was de rit hier naar toe al de moeite waard en heeft Tjits een Spaanse les gehad van een jongetje die langs kwam in het hostel.
De volgende dag vertrekken we weer vanuit Esteli. We gaan naar Masaya en de rit gaat voorspoedig. Zodra we in Masaya zijn gaan we gelijk het stadje in om souvenirs te kopen. Masaya is bekend om de grote markt waar je allerlei souvenirs kunt kopen. Het is zeker de moeite waard en we kopen een aantal goede sigaren. Daarna lopen we richting de hangmat'fabriek'. In een kleine ruimte worden de hangmatten gemaakt en we kopen er eentje voor thuis. 's middags gaan we op het terras een biertje drinken. Het is een leuk plein midden in Masaya. In 1 van de bomen op het plein zit een luiaard, grappig om te zien zo midden in een stad!
De volgende dag vertrekken we weer. Vanuit Masaya gaan we met de taxi naar Laguna de Apoyo. Dit is een groot kratermeer waaraan een aantal hostels staan. Als we aankomen bij het hostel worden we ontvangen door Ann, een superenthousiaste dame die ons een rondleiding geeft. Deze plek is echt 'perfecto', een toplocatie aan het meer met op verschillende niveaus terrassen en loungebanken.
Op veertig meter van de kant ligt een vlonder in het water. Omdat de golven behoorlijk hoog zijn is het tof om op het vlonder te liggen.
De volgende dag zijn we al vroeg wakker en we lezen wat op de loungebanken. Om 07.30 uur gaan we ontbijten...het is een tijd geleden dat we zo goed ontbeten hebben, vers fruit, lekker brood, heerlijke cakejes, verse koffie, echt smullen! Na het ontbijt gaan we kayakken. Het waait behoorlijk dus de terugweg is behoorlijk zwaar. De rest van de dag hebben we lekker gerelaxed.
De laatste dag aan Laguna de Apoyo gaan we van onder uit het kratermeer naar boven lopen. De eerste drie kilometer zijn vlak maar daarna is het klimmen! het pad is smal, er zijn erg veel stenen en het is steil. Maar de omgeving is mooi en als we helemaal boven zijn is het uitzicht prachtig! Ook nu moeten we natuurlijk weer naar beneden...dat blijft toch vervelend! na dik vier uur lopen zijn we weer terug in ons hostel. We gaan lekker zwemmen en daarna heerlijk eten!
11 februari gaan we naar San Juan del Sur. Eerst met een minivan naar Granada, vanaf daar met de 'chickenbus' naar Rivas en met een goede aansluiting in de volgende bus naar San Juan del Sur. We hebben een tip gekregen voor een hostel en daar lopen we meteen naar toe. Er is plaats en nadat we onze spullen hebben weggelegd gaan we het dorpje in. Het is een dorpje direct aan het strand na de lunch en wat rondlopen belanden we op een terras op het strand voor een cocktail. De zonsondergang is hier fantastisch.
Als we 's avonds terugkomen in ons hostel kletsen we nog wat met eigenaren. Dit hostel is in 1 maand veranderd van een bouwval in een hostel en draait nu twee maanden, heel bijzonder!
's nachts begint het behoorlijk te waaien en vandaag hadden we ook behoorlijk veel wind. Op zich is dat wel lekker bij deze temperaturen maar aan het strand wordt je dan behoorlijk gezandstraald...
Morgen gaan we de grens over, op naar Costa Rica. We gaan genieten van de laatste vijf dagen in Centraal Amerika!

Voor de foto's:

• 13 Februari 2009 - 06:24

Judith:

Geniet ze van de laatste dagen! Groeten Judith

• 13 Februari 2009 - 07:11

Marc En Paola:

Rien en Tjits, wat een avontuur! Prachtige foto's! Nog heel veel plezier de laatste dagen. Geniet van de warmte en de zon, want die's hier ver te zoeken...

Groeten

• 13 Februari 2009 - 11:03

Christiaan:

Heb even gezwaaid naar jullie, nu opweg vanuit Chili naar Peru.
    Nog 5 dagjes voor jullie dus...

NOU, HET WORDT OOK TIJD DAT JULLIE WEER EENS MET JE LUIE DONDER WAT GAAN DOEN! ;)

Tot binnenkort,

Christiaan

• 13 Februari 2009 - 15:27

Hilde:

Zo, dat klink weer fijn! En eenmaal terug kunnen jullie de relaxmode dus voortzetten in de hangmat met een sigaartje erbij? ;)
    Geniet nog even! X Hilde

• 13 Februari 2009 - 16:53

Wea Jan:

Christiaan een vriend? ........ Zelf op vakantie gaan en een ander aan het werk sturen
    En zijn advies aan ons om de computer op de kant te zetten om de foto's goed te kunnen zien viel niet goed bij Wea. Komen die oplossingen uit Belgie?

• 13 Februari 2009 - 21:21

Femmie En Jan:

Indrukwekkende tocht. Jullie worden nog eens echte bergbeklimmers. Mooie fotos. Veel plezier op de verdere tocht.

Groet uit Apeldoorn
    Femmie en Jan Schonerwille

• 13 Februari 2009 - 23:33

Dini:

Je kunt beter daar blijven, hier is het koud. Maar kijk wel even goed in je koffer voordat je terugkomt... het zou slordig zijn als je zo'n vogelspin in je koffer had en die er in NL uitkomt bij het uitpakken. Ik woon nl nog wel om de hoek...
    Tot gauw, bijna welkom terug! Kus.

• 14 Februari 2009 - 10:25

George En Sas:

Even een paar redenen waarom je daar moet blijven.

1:Hier is het koud.
    2: Hier heb je natte sneeuw of regen.
    3: Hier moet je je auto 's ochtends krabben.

Klinkt goed daar en bijna alweer thuis, de tijd is voorbij gevlogen volgens mij.

Groeten George en Sas

• 14 Februari 2009 - 15:17

Marry Van Veenen:

Leuk om jullie reisavonturen zo te kunnen volgen.
    Geniet nog van het warme klimaat en de natuurlijk prachtige natuur .
    Hartelijke groeten
    Jaap en marry van Veenen

• 16 Februari 2009 - 10:14

Majelle Boogaard:

Jullie verhalen blijven om van te smullen. Het is weer een prachtige reis! Geniet van de laatste dagen!

Majel