Genieten van een 'nieuw' land - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Tjitske en Rino Wal - WaarBenJij.nu Genieten van een 'nieuw' land - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Tjitske en Rino Wal - WaarBenJij.nu

Genieten van een 'nieuw' land

Door: Tjitske en Rino

Blijf op de hoogte en volg Tjitske en Rino

21 Januari 2008 | Vietnam, Hanoi

We hebben een goede vlucht gehad van Luang Prabang naar Hanoi. Daar aangekomen nemen we de bus naar het centrum. Als we daar uitstappen worden belaagd door 20 brommerrijders. We zeggen dat we al een guesthouse hebben (helpt altijd) en gaan lopen. Het is hier druk, smerig, chaotisch en we moeten erg wennen aan dit verkeer, zoveel brommers en auto's hebben we nog nooit bij elkaar gezien (zelfs niet in Bangkok) en oversteken is een survival.

Omdat we laat zijn kiezen we voor een goed maar (voor ons budget) prijzig hotel. We zoeken een goed restaurant en genieten van een biertje en ons eerste echte maaltijd met vlees in drie weken, dat is smullen!

De volgende ochtend gaan we direct op zoek naar een goedkopere kamer. we komen in terecht in een guesthouse (alleen te bereiken via een nauwe steeg: zie foto's). Zij hebben een kamer op 'the top-top-top of the building' voor weinig. Wij vinden het een prima plaatsje, warm water, schoon en zelfs een klein tv-tje.

We hebben vandaag 12 kilometer door het oude centrum gelopen. We vallen hier van de ene verbazing in de andere. Het lijkt een grote markt waarin iedere straat een eigen thema heeft (zink, eten, grafstenen, speelgoed, schoenen, smid, kantoorartikelen, enz). Tevens hebben we de eerste honden op de vleesmarkt gezien, klaar om opgegeten te worden.
We gaan 's middags naar het waterpuppet-theater, een kunstige vorm van theater met live muziek.

We willen een treinticket boeken voor overmorgen naar Sapa. de dame bij het loket zegt dat er geen soft-sleepers meer zijn...we kunnen nog wel zitten. aangezien het nachttrein is en wij de dame een beetje wantrouwen gaan we eerst wat eten. Een uurtje later, andere dame en wij vertrekken met 2 soft-sleeper tickets...welkom in Vietnam.

De volgende ochtend gaan we naar de perfume pagoda. We hebben een gids die we na 10 minuten al zat zijn en we moeten nog de hele dag... Halverwege de dag hebben wij de gids echt kwaad omdat we niet precies doen wat hij zegt...hmmm... soms zijn afhankelijk van een tour ivm bereikbaarheid, anders...
Na een busrit worden we door een dame naar de pagode geroeid.

Zondag gaan we naar het mausoleum van Ho Chi Minh. Strenge bewaking, veel voorzorgsmaatregelen, enorm gebouw, enorme oppervlakte en indrukwekkend op de man te zien liggen!
We eten bij Koto waar straatkinderen een opleiding krijgen en in het restaurant werken. Daarna gaan we naar een tempel.

Om 20.40 nemen we de nachttrein naar Lao Cai, waar we 's ochtends om 5.00 aankomen. Er staan ongeveer 50 mannetjes die ons wel naar Sapa willen brengen (1 uur berg op). Het ritje kost in het begin 10 euro per persoon. Na wat onderhandelen, nee zeggen en een kopje koffie kan het een uur later voor 1,50 euro...we leren het wel!

Sapa ligt op 1600 meter en het is hier mistig (10 graden)met af en toe een zonnestraal (20 graden).

• 21 Januari 2008 - 07:47

Ina:

Ha, Tjits, en hoe is nu je nieuwe coupe!?!!?
    Groet,

• 21 Januari 2008 - 19:57

Mannes:

he die rino hoe gaat het daar als ik alles zo lees wel aardig goed volgens mij wil je voorlopig niet meer terug naar zwolle het is in nederland weer hollandsweer dus regen ik wens jou en je meisje heel veel plezier en ik hou je op de hoogte met de gebeutenissen in zwolle groeten van de hele ploeg uit zwolle

• 21 Januari 2008 - 21:16

Wea Jan:

Tjitske naar de kapper maar Rino stond er zo te zien wel heel dichtbij.
    Pama

• 23 Januari 2008 - 15:21

George/Sjors:

" We hebben een goede vlucht gehad van Luang Prabang naar Hanoi. Daar aangekomen nemen we de bus naar het centrum. Als we daar uitstappen worden belaagd door 20 brommerrijders. " Lijkt wel op de TucTuc reclame ;) Zo te lezen hebben jullie het erg naar jullie zin. Gister ook weer even naar de foto's gekeken en ik moet zeggen ben nog steeds jaloers. Hier in Nederland alles oke, nog steeds geen elfstedentocht, diesel is nog steeds te duur en de politie staakt nog steeds ( toch nog iets positiefs).

Groetjes van uit het grauwe grou-jirnsum ( zo weer naar het zonnige Zwollywood)

• 23 Januari 2008 - 16:10

Ralph (ziek Thuis):

Het blijft leuk om jullie avonturen te lezen. Veel plezier nog!!

• 23 Januari 2008 - 22:10

Tietsja:

hoi daar wat hoor ik daar weer een berichtje van ons hier is het nat endaar zitten jullie mooi vandaag ben ik jarig dus ik dacht nu alles weg is ff naar jullie site kijken wat leuk allemaal maar jullie vakantie schiet al weer mooi op maar je hebt nog wel ff opa en oma driezen zijn vandaag ook geweest je moet er de groeten ook nog van hebben ze denken aan je maar ik hoor het wel weer je kan wel goed onderhandelen maar dat moet ook wel eens he nou de groetjes van de wintertjes

• 24 Januari 2008 - 05:16

Kees En Jobien:

Hey Tjitske en Rino,

Zijn jullie ondertussen al in warm Nimbin? Wij gaan vanavond met trein naar Hanoi. We vonden het echt gezellig met jullie, op zoek naar een pinautomaat, in het restaurant, de kroeg en op de scooter. Volgende keer hopen we jullie wel te zien met iets minder mist ;-) wij hebben nog wat spierpijn, maar we komen vooruit.

Greetz,
    Kees en Jobien

• 24 Januari 2008 - 10:35

Chris En Stijntje:

Hoi Rits

Tjitske is naar de kapper geweest maar we hebben het kapsel nog niet af gezien,
    is Rino ook nog geweest.

• 25 Januari 2008 - 14:07

Trui:

Zo te lezen hebben jullie 't geweldig naar de zin echt genieten hoor ben best wel een beetje jaloers op jullie!
    Goede reis verder en ik blijf jullie volgen.

Liefsxxx

• 25 Januari 2008 - 18:28

Wea Jan:

Met het volgen van de route missen we een paar plaatsen. Halong Bay, en Hue missen we. In goed gezelschap reizend sla je zo maar wat over.
    XXX
    Pama