Van kou naar de zon... - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Tjitske en Rino Wal - WaarBenJij.nu Van kou naar de zon... - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Tjitske en Rino Wal - WaarBenJij.nu

Van kou naar de zon...

Door: Tjitske en Rino

Blijf op de hoogte en volg Tjitske en Rino

26 Januari 2008 | Vietnam, Hoi An

Ons laatste bericht kwam uit een koud en mistig Sapa. We hebben daar de eerste dag een wandeling gemaakt en een Black Mhong minderheden dorp bezocht. Aan het eind van de dag komen we twee Nederlanders (Kees en Jobien) tegen die ook op zoek zijn naar een pin-automaat. We kletsen wat, gaan samen eten en daarna nog even een kroegje in, erg gezellig.

De volgende ochtend gaan we met z'n vieren op de scooter naar de Tram Ton pas (1900 meter). Over de pas schijnt het weer beter te zijn maar na de pas hadden we nog maar 20 meter zicht. Het is heel koud en we besluiten om te keren. Net over de pas worden we tegengehouden door een mannetje die ons niet helemaal duidelijk kan maken wat er aan de hand is. Er blijkt een explosie plaats te vinden om de berg af te graven. We moeten dus wachten en gaan daarom maar wat eten bij een mevrouw met een barbecuetje. De zon is inmiddels gaan schijnen en we genieten van eieren (gekookt op de barbecue), zoete aardappel, sticky rice en tamme kastanje, best een aardige lunch.

Voordat we op de nachttrein stappen drinken we nog wat bij de openhaard. We gaan met de bus naar Lao Cai en delen daar een hut met twee vietnamezen. Ze zijn erg vriendelijk en willen graag een praatje maken. We krijgen een biertje aangeboden en we hebben een gezellige avond. De volgende ochtend staat de beste vietnamees erop om ons te trakteren op een ontbijt. Om 5.30 zitten we dan in Hanoi aan de noodelsoep bij een straatstal. Na het ontbijt gaan we mee naar z'n kantoor en krijgen koffie, thee, chocolade, folders, kalender en natuurlijk z'n visitekaartje; de beste man is directeur van de Sovico group.

We gaan om 10 uur met de trein naar Ninh binh. Er is alleen nog plaats in de hard-seat coupe. Niet comfortabel: 2,5 uur op een houten bank met de ramen open (bij 10 graden) maar ja dat voor 1,5 euro incl. warme maaltijd.

Ninh Binh is een saai stadje maar we hebben een goed hotel. De volgende dag huren we een scooter en gaan naar Tam Coc (karstgebergte midden in rijstvelden). We worden geroeid door twee dames die ons op de terugweg stalken met spullen. Wij negeren ze en na 5 minuten houden ze gelukkig op! ook de tip waar natuurlijk om gevraagd wordt zijn wij 'vergeten' te geven. Vietnam is een leuk/mooi land maar ze willen werkelijk alles verkopen ook als je duidelijk geen interesse hebt...

's avonds stappen we in de nachtbus (3e keer in 5 nachten: nachtreizen) naar Hoi An. Een rit van 16,5 uur met een keer overstappen. De bus is zo comfortabel als onze stadsbus en de service is matig: Als Rino tijdens een tussenstop naar het toilet schrikt de bijrijder, als de bus weer gaat rijden,dat Tjits nog in de bus zit. De bagage en Tjits worden zonder pardon de bus uitgezet, zonder tekst en uitleg. De overstap verloopt niet zo soepel want wij staan niet op de lijst. Na ontzettende stampij van Tjits mogen wij bij gratie op de grond zitten voor de laatste 4 uur.

In Hoi An is het weer aangenaam, 23 graden, we genieten er echt van na een week kou.

• 26 Januari 2008 - 08:55

BeS:

Erg mooi wat jullie daar allemaal meemaken. Ziet er ook erg gezellig uit op de foto's.
    In het vorige verslag hadden we al een foto gezien van Rino met zijn (volgens de plaatselijke mode?) geschoren koppie. Maar die was wat donker. Het misstaat niet.

Veel plezier daar nog. groet

BeS

• 26 Januari 2008 - 09:27

Chris:

Moest wel even lachen om je tirade tegen de buschauffeur, had ik wel willen zien!!!
    Veel plezier nog!

• 26 Januari 2008 - 12:57

Kees En Jobien:

Hey Tjitske en Rino,

wij zijn van de schrik bekomen en zitten nu in Hanoi. Morgen richting Hoi An, goed om te horen dat het daar iets warmer is.We zijn wel toe aan een kleine opwarming.

Veel plezier en misschien tot snel,

Jobien en Kees

• 26 Januari 2008 - 17:30

René En Femke:

He Tjitkse en Rino,

Blijft er leuk om jullie verhalen te lezen en jullie foto's te kijken!!!
    Er mooi wat jullie allemaal zien en meemaken lijkt me.
    En nu lekker genieten van de zon!!!

Liefs René en Femke

• 26 Januari 2008 - 18:35

Willie En Fred:

Zo te zien op de foto's is het behoorlijk back to basic wat jullie nu ondervinden. Geniet nog van de komende weken, want nu gaat de tijd snel voorbij. Groetjes Willie en Fred

• 26 Januari 2008 - 20:06

Tietsja:

hoi was het ritje in de bus wel leuk heb je lekker op de grond gezeten vast niet fijn op zo moment nou de groetjes de wintertjes

• 26 Januari 2008 - 21:37

Dini:

Hoi, ik zit weer te genieten van jullie verhalen en heb ook de foto's eens rustig bekeken. Ik stel voor om een verkiezing van de leukste drie foto's te houden.
    Ik heb al een top 2, de derde moeten jullie nog maken.
    Op 1 staan de wierookstokjes met de rode deuren erachter, op 2 Tjitske met de bellenblaasmeisjes.
    Ik ben eindelijk weer twee keer gaan hardlopen, pfff! Maar het begin is er.
    Verder gaat het goed, huisje is prima zo. Kinderen raken meer gewend. Mannen ook best zo.
    Ik blijf jullie volgen, geniet ervan!

• 27 Januari 2008 - 09:10

Christiaan&Gerda:

Dag RITS!

Is Rino met z'n nieuwe kapsel al geronseld voor de Vietnamese commando? Veel in de bus/trein gezeten de afgelopen week als ik het zo lees! Ik zie op de foto's dat er voor de BAM een nieuwe klinkerleverancier gevonden is, die Rino blijft ook altijd met z'n werk bezig... Veel plezier verder!

Groeten Christiaan & Gerda

• 27 Januari 2008 - 11:55

Niek En Nathalie:

Hey Its en Rino,

Gave haarcoupe Rino ;-)!!! Geniet nog even van jullie avonturen!

Groetjes, Niek en Nathalie

• 27 Januari 2008 - 15:59

Arjan En Mirjam:

Leuk om allemaal te lezen. jullie maken wel wat mee zo, een hele ervaring. Super!
    Geniet ervan

• 27 Januari 2008 - 17:20

Marry Van Veenen:

leuk, om jullie reisverslag steeds te lezen. Je leert een land en zijn bevolking op deze manier wel goed kennen denk ik ! Ben benieuwd naar het verdere verloop van de reis !
    groeten
    Marry van Veenen

• 28 Januari 2008 - 22:01

Femmie En Jan Sch:

Fijn voor ons om dit op afstand mee te mogen maken. Over jullie schouders mee te kijken. Mooie fotos. Misschien kunnen jullie later daar ambassadeurs worden.
    Groet uit Apeldoorn. Wij horen en zien wel weer.

• 29 Januari 2008 - 21:20

Jan En Marianne:

Hallo rino en tjitske We zien dat jullie dezelfde temperatuur hebben als bij ons.Het is te warm voor de tijd van het jaar en we zien de winter ook niet meer zitten.In de tuin gaan de struiken al weer uitlopen en dat is niet normaal.Maar 10 graden bij jullie lijkt me ook niet goed.Vinden jullie het nog steeds leuk of verlang je weer naar het werk.Ha-ha geintje.Bij deltion gaat het werk gewoon door en Jan heeft nog een jaartje bij getekend engaat er vanuit dat jullie dan de boel op orde hebben.Inmiddels is hij weer een jaartje ouder geworden en met 62 een oude baas, maar zijn hersens werken nog goed daarom maakt hij deze klus nog af.Verder hebben we geen nieuws dus groeten van ons en tot de volgende keer.

• 30 Januari 2008 - 14:27

Chris En Stijntje:

Hoi Rits

Wat weer een leuke foto's en verhalen.
    Als jullie straks weer thuis zal er veel te vertellen zijn. Straks mijn rondje lopen even een frisse neus halen.

Heel veel plezier en de groetjes je paps en mams