Chuc Mung Nam Moi (Gelukkig Nieuwjaar) - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Tjitske en Rino Wal - WaarBenJij.nu Chuc Mung Nam Moi (Gelukkig Nieuwjaar) - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Tjitske en Rino Wal - WaarBenJij.nu

Chuc Mung Nam Moi (Gelukkig Nieuwjaar)

Door: Tjitske en Rino

Blijf op de hoogte en volg Tjitske en Rino

08 Februari 2008 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Het laatste bericht kwam uit HCMC, waar we nu weer terug zijn. Maar in de tussentijd zijn we in Can Tho geweest. In de bus maken we een praatje met een Vietnamees die ons in Can Tho zelfs een lift naar een hotel geeft, heel erg fijn.
We verkennen Can Tho en regelen een boot met gids voor morgen. Die morgen breekt al snel aan omdat we om 5.30 op de Mekong varen. Maar dat is de moeite waard...Na een uur komen we aan bij de floating market van Cai Rang. We zijn nu al blij met ons kleine bootje: we kunnen tussen alle stalletjes (lees bootjes) doorvaren. Het is een drukte van belang en wij hebben het gevoel dat we door een grote groente- en fruitstal varen!
We hebben een aardige gids die ons fruit laat proeven en ons wat vietnameze woordjes bijbrengt...
Via smalle kanaaltjes (a la de weerribben in de jungle) bezoeken we nog een tweede floating market. 's middags eten we een vis/bloemensoep en liggen wat in de hangmat. We varen terug door een Mangrovebos.

De tweede dag in Can Tho fietsen we over het platteland en door de sloppenwijken (met open riool).

Vijf februari reizen we naar HCMC. Dezelfde middag bezoeken we het Reunification Palace (het werkpaleis van een voormalig president). We krijgen een goed beeld van hoe de president hier tijdens de vietnam-oorlog gewerkt en geleefd heeft. Om 17.00 gaan we op het terras zitten en hebben een gezellige avond met drie Zuid-Afrikanen en na iets teveel biertjes rollen we om 22.00 uur ons bed in.

De dag erna gaan we naar Cu Chi tunnels waar we een film over de Vietcong zien. Daarna gaan we naar de tunnels en de booby-traps in het bos. Een Vietnamees laat ons zien hoe ze tijdens oorlog 'onzichtbaar' werden in een erg krap gat/tunnel in de grond. Wij mogen zelf door een tunnel kruipen die 2 keer zo groot is gemaakt als de originele.
Op deze plaats kunnen we ook schieten met een M16 en een M60. Deze kans laten we niet lopen. Wat een ontzettende herrie! maar wat geeft het een vreemd gevoel om hier mee te schieten...

Terug in HCMC gaan we naar het War Remnants museum. Aan de hand van indrukwekkende foto's krijgen we een beeld van de oorlog en de gevolgen. Heel heftig om te zien wat (nog steeds) de gevolgen zijn.

We komen Kees en Jobien tegen en samen met hun en twee andere Nederlanders eten we en drinken we wat. Op tv zien we de lunar-new year party (in HCMC) en we besluiten ernaar toe te lopen. Hoe dichterbij we komen hoe drukker het wordt. Een heel overweldigende sfeer waarin we helemaal opgezogen worden. We kijken naar een opvoering waarbij het jaar van het varken wordt afgesloten en het jaar van de rat wordt verwelkomt. Na het aftellen is er een groot vuurwerk waar iedereen als een idioot naar toe rent (wij dus ook...). Hierna gaan we nog even naar een discotheek en daarna heerlijk slapen!

1e Tet ('nieuwjaarsdag') slapen we uit, kopen een lonely planet van Cambodja en lopen wat souvenierswinkeltjes af. 's avonds nog even een gin-tonic gedronken!

• 08 Februari 2008 - 07:56

Marieke:

Hoi Tjitske en Rino,

Wat een prachtige foto's; ik was even van dit bureau weg hoor. Blijft leuk jullie verslag elke keer te lezen. Erg inspirerend.

Veel groeten,
    Marieke

• 08 Februari 2008 - 07:57

Jeroen:

He vietnamgangers,
    Wil je onze werklust op de vroege vrijdag morgen alweer verpesten met al die mooie foto's! Wat een bootjes allemaal. Mocht je een blonde gozer tegen komen die op mij lijkt. Dan is dat m'n broer, doe hem dan de groeten.

• 08 Februari 2008 - 07:58

Ina :

Ha luitjes,
    Gelukkig Nieuwjaar gewenst uit een helder en bijna zonnig Hoevelaken.
    Hoorde toevallig deze week op de radio een klein stukje interview met Lulu Wang over het Jaar van de Rat. Volgens haar moet je iets rood dragen in dat jaar. Vraag me even niet waarom, maar het blijkt 'goed' te zijn. Misschien kunnen jullie daar nog 's informeren hoe dat nu echt zit :-)
    Groet

• 08 Februari 2008 - 08:34

Judith:

Zo de foto's zien er cool uit zeg! Ik zie dat jullie ook het welbekende AK-47 schieten hebben uitgeprobeerd, haha, machtig mooi lijkt me dat! Verder wordt naast alle cultuur ook aan de bruine teint goed gewerkt zo te zien, zeker niet onbelangrijk ;)
    Veel plezier nog!
    Liefs van Judith

• 08 Februari 2008 - 14:42

Christiaan:

Met een en M16 en een M60 schieten!!! Nog met zo'n helikopter met de deur los vlak over bos vliegen en het beeld is compleet...
    Doe Lt., Zeke, Percell en Taylor de groeten.

• 08 Februari 2008 - 21:39

Tietsja:

hallo doe maar gevaarlijk met jullie geweren maar ik zie het wel jullie vermaken jullie wel goed nou jullie hebben vast veel te vertellen bij thuis komst nou de groetjes tietsja en de rest van fam

• 10 Februari 2008 - 00:57

Quirien:

Ook hier is de jaloezie groot, ziet er allemaal geweldig (en overweldigend) uit! Geniet van alles en ben zeer benieuwd naar de volgende verhalen.
    liefs Quirien

• 10 Februari 2008 - 10:46

Hoi Tjitske En Rino:

Via mijn "exen" van V&A hoor ik zo nu en dan over jullie. Volgens mij is het ont-zettend genieten! Heel erg leuk om jullie belevenissen mee te lezen. Nog een hele goeie tijd en hartelijke groet,Tineke Ellemers

• 10 Februari 2008 - 21:34

Jan En Marianne:

Hallo Rino en Tjitske.Jammer, het lukt ons nietop dit moment jullie foto's te bekijken en doen we het alleen met de tekst.Het is een enerverende reis maar wel erg leuk.Dat wordt straks volledig afkicken van vrijetijd,zon.. zee en drank.Wel even wennen denk ik nu het einde een beetje in zicht komt.Wij wensen jullie nog een twee weken genieten en een goede reis terug.Tot ziens in Steenwijk en groeten van ons.

• 14 Februari 2008 - 11:17

Chris En Stijntje:

hoi Rits

Hier nog even een berichtje uit het druilerige Steenwijk. We hebben lekker genoten van het weekendje weg mooi weeer maar geen sneeuw. Veel gewandeld, een mooie natuur en omgeving. Al 52 dagen weg
    geniet nog maar lekker van het mooie weer en de tijd dat jullie daar nog zijn.

groetjes je paps en mams