dirt roads en witte stranden - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Tjitske en Rino Wal - WaarBenJij.nu dirt roads en witte stranden - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Tjitske en Rino Wal - WaarBenJij.nu

dirt roads en witte stranden

Door: Tjitske en Rino

Blijf op de hoogte en volg Tjitske en Rino

16 Februari 2008 | Cambodja, Preah Seihanouk

Ons laatste dagje in HCMC lopen we wat door de stad en we komen bij een parkje met als thema 'jaar van de rat'. Het is leuk om te zien dat alle vietnamezen netjes zijn gekleed en dat het echt een familie-aangelegenheid is (zoals 2e kerstdag bij ons).

9 februari gaan we richting de grens met Cambodja. In de bus wordt om ons paspoort + $25 gevraagd voor het visum. We hebben gelezen dat het $20 is dus wij willen het zelf regelen en in totaal $ 10 besparen. Het uitreizen gaat erg traag. We moeten door het loket en weer terug. Opnieuw door het loket en weer terug, na de derde keer hebben we dan een stempel zodat we het land uitkunnen! We gaan indezelfde bus en 500 meter verder stoppen voor de grens met Cambodja. De mensen die $25 hebben betaald kunnen rustig de bus weer in. Wij gaan ons visum regelen: van de ene kant van het loket naar het andere. Daarna door de douane voor een stempel en een check op onze vacinaties. Aangezien de bus inmiddels is doorgereden (?!) kunnen wij ons vaccinatiepaspoort niet halen en dat kost ons dus een dollar p.p. voor de beambte. Om dat de bus is doorgereden moeten we ook nog met z'n tweeen achterop een brommertje op zoek naar de bus wat ons ook een dollar p.p. kost. Al met al een 'fijne' grensovergang maar wel 6 dollar bespaart en het mannetje van de bus (irritant kereltje) heeft in ieder geval niets aan ons verdient!
Na een hele dag in de bus komen we in Phnom Penh aan (vergeleken bij HCMC net een dorp).

De dag erna gaan we naar het Tuol Sleng museum. In deze voormalige school hebben tussen '75 - '78 de verschrikkelijkste martelingen plaatsgevonden (Pol Pot, Rode Khmer). Het is erg indrukwekkend en we vragen ons af hoe mensen zulke gruwlijke dingen kunnen uitvoeren...
De rest van de dag lopen we door de stad en bekijken wat dingen.

De tweede dag in Phnom Penh gaan we op de fiets, over een hele drukke weg, naar de Killing Fields. Hier kwamen al gemartelde mensen uit de gevangenis om vermoord en in massagraven gedumpt te worden. We worden er net als gister in Tuol Sleng helemaal stil van en kunnen niet bevatten wat hier gebeurd is. Je loopt over kledingresten en botten van de mensen die hier zijn omgekomen.

Na een fietstochtje zijn we weer terug in Phnom Penh waar we een heerlijke koude mangoshake drinken! we kopen wat souvenirs op de markt en zijn moe maar voldaan na zo'n dagje door de drukte fietsen.

12 februari staan we om 05.45 uur op en gaan naar het busstation. Hier aangekomen vragen we ons af of het een 'bussenkerkhof' is? Om 7.00 uur zou de bus naar Sen Monorom moeten vertrekken... we zien wel een bus op de brug staan en maken nog een grap: Het zou toch niet busnr. 28 zijn??? en ja hoor die grap komt ons duur te staan. om 8.15 komt 'het lijk' 'voorgereden'. Na 500 meter hebben we al weer twee keer stilgestaan maar de volgende 230 kilometer (over asfalt) verloopt voorspoedig. Maar dan...moeten we 130 kilometer over een onverharde weg. Stof tot achter de oren, kapotte airco, kotsende mensen voor ons, naast ons en achter ons, welkom op een 'dirt road' in Cambodja. Na 20 minuten staan we stil in the middle of nowhere... 2 verbrande aandrijfriemen. Na een dik uur prutsen in de brandende zon en een duw loopt de motor zowaar weer! Onderweg nog een paar keer wat koelvloeistof bijvullen en zorgelijk naar de motor kijken maar hij blijft het doen. Dat is best knap wat de weg is, zacht uitgedrukt, erg slecht. Veel diepe kuilen zorgen ervoor dat een aantal mensen achter in de bus hoofdpijn hebben na deze rit van 12 uur!

Als we uit willen stappen blijkt de deur ontzet door de klappen die de voorkant van de bus heeft opgevangen! Met een grote moker wordt de deur losgeslagen en kunnen wij naar ons guesthouse!

Na een nachtje slapen stappen we op Dikkie, onze olifant voor 1 dag. Via het hoofd van Dikkie klimmen we in het niet al te comfortabele bakje. We maken een tocht door de steeds dichter wordende jungle en stoppen bij een waterval. Daarna gaan we verder naar het hutje van de olifantenberijder. Hier zijn 3 vrouwen aan het koken en 3 kinderen aan het spelen. We mogen mee eten en we zijn blij dat we wat vlees dat we meegenomen hebben, aan het gezin kunnen geven. De hut is wel heel erg basic, net als het 'speelgoed' van de kinderen: drie muizen. Handig met de hand gevangen en vervolgens gemarteld (tot de dood er op volgt) door kinderen van 2 tot 5 jaar...

Terug in Sen Monorom drinken we wat bij een relaxed hippietentje.

De volgende weg gaan we terug naar Phnom Penh. Met dezelfde bus, zelfde chauffeur...wij vrezen het ergste. Maar, om 18.00 uur arriveren we zonder vertraging in Phnom Penh waar we 1 nachtje slapen.

Vandaag met de bus naar Sihanoukville gegaan en nu zitten we aan het strand. Een heel relaxte strandplaats met strandhutjes en nog helemaal geen enkel groot hotel. Het strandtoerisme zoals wij denken dat het bij ons in de jaren '60 was!?

• 17 Februari 2008 - 11:54

Tietsjaw :

hoi ben ik de eerste die het leest wat jullie de afgeloppen tijd mee hebben gemaakt nou nog veel plezier de laatste tijd daar en hoop dat het allemaal goed gaat nou de groetjes de wintertjes

• 17 Februari 2008 - 19:51

Nathalie En Niek:

Leuk om jullie avonturen te lezen. Maar wat een gedoe zeg met die bussen!!!
    Geniet nog maar even van al die indrukken de komende weken!

Liefs, Niek en Nathalie

• 17 Februari 2008 - 21:03

Dini:

Volgens mij is het nu even bijkomen voordat jullie weer terugkomen, of heb ik het mis?
    Wat zullen jullie NL weer schoon(geregend) en georganiseerd vinden!
    Mijn hardlopen is nog steeds niks. Toch heb ik me opgegeven voor de Marikenloop, dat moet toch lukken. De Halve heb ik uit mijn hoofd gezet.
    Geniet nog even! groet Dini

• 18 Februari 2008 - 08:26

Maartje :

Tsjonge, wat een busritten maken jullie zeg! Ik zou er helemaal gek van worden, dat gehobbel in zo'n APK-loze 'touringcar'. En dan die kotsende medepasagiers...wat een ervaring zullen we maar zeggen. Geniet daarom nog maar lekker van de komende weken. Groetjes uit Hoevelaken van Maartje!

• 18 Februari 2008 - 08:46

René:

Wat een geweldige belevenissen weer! Leuk hè, die cambodjaanse infrastructuur. Ons record staat op 8 uur reizen over 150 km met 14 man in 1 pick-up (met 4 zitplaatsen) , door en langs de bekende kuilen en roadblocks. Maar goed, ook wij hadden net daarvoor voor 5 dollar en 'gezondheidsverklaring' bemachtigd, dus wat kan je dan nog gebeuren? ;-). Veel plezier nog, maar zo te lezen gaat dat helemaal goed bij jullie!

• 18 Februari 2008 - 11:58

Renate:

Ha Tjitske,

Wat een ander leven dan op kantoor zijn joh! En toch, ik moet het even kwijt, ik mis je wel hier hoor! Geniet zoveel je kan! Hartelijke groeten,

Renate

• 18 Februari 2008 - 11:58

Renate:

Ha Tjitske,

Renate

• 19 Februari 2008 - 07:34

Ina:

Boeiend en indrukwekkend jullie verhalen, want leuk kun je t bijna niet noemen, de verhalen over de Killing Fields, en de foto van de schedels. Ja, blijkbaar zijn mensen als het er op aan komt, niet zo beschaafd en aardig ...

En Tjits, ik vind het ook weer gezellig om je over een paar weken weer te zien en te spreken!

Groet'n

• 19 Februari 2008 - 08:06

Chris:

Hi, wat een contrasten zien jullie zeg. Wat lijkt me dat vreselijk bij die school. Maar ook weer een avontuur zo in de jungle op een olifant!

en jullie busritjes zijn volgens mij ook al een avontuur op zich! En goed hoor dat je 6 dollar hebt bespaard, (stelletje knieperts)!! Ik moest er wel om lachen.

Als jullie terug komen hebben we veel bij te kletsen. Remco en ik hebben zelfs reisplannen??!!

Geniet er nog van en Rino heb je al verjaardagsplannen??? Nog een paar nachtjes slapen,....

Liefs Chris

• 21 Februari 2008 - 22:05

Femmie En Jan:

Jullie maken nog eens iets mee, anders dan in Zwolle.Fijn dat jullie zo lang gemist kunnen. Indrukwekkende dingen hebben jullie gezien en vastgelegd. Jullie willen vast niet meer het geregelde leven hier in nederland. Werken hoeft ook niet meer, jullie weten toch heel goedkoop te reizen en blijven zo wel geld overhouden. Nou nog veel pleziet de laatste tijd, en kijk goed uit.

Groet
    Femmie en Jan uit Apeldoorn

• 22 Februari 2008 - 07:32

Chris En Stijntje:

Rino van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Geniet er nog maar lekker van. Wij ghaan straks tekenen en dan breekt er voor ons een drukke tijd aan.

Groetjes je paps en mams

• 22 Februari 2008 - 08:10

Marly:

Hej hallo,

Rino van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!! :D Veel plezier samen daar op de witte stranden, maak er een mooi feestje van.

Wederom, groeten van je BAM collega's uit Apeldoorn :)

Marly

• 22 Februari 2008 - 09:27

Esther:

Lang zal die leven, lang zal die leven.
    Rino van harte gefeliciteerd met je verjaardag en geniet er nog maar lekker van.
    Helaas komt het eind al in zicht dat jullie weer terug moeten.

Tot gauw.

Groetjes,
    Esther Rooyackers

• 22 Februari 2008 - 16:14

Christiaan & Gerda:

Gefeliciteerd mannetje!!

Maak er een mooi feestje van en misschien vandaag eens geen 6 euro besparen om eens goed te gaan eten en drinken... ;)

• 22 Februari 2008 - 16:25

Zwolle:

Hé Rino,

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!!
    Wij hebben er een mooi feestje van gemaakt, de rekening volgt....
    Jij ook een fijn feestje!!

Groetjes uit Zwolle!
    Sjoerd, Reimer, Stefan, Theo, Marleen, Mannes, Harm-Jan, Jan B., Gerrit (met strikje), Goos, Eric, Jan van de W, Maarten, Sander, Gerard, Nees, Jan van de V, Johan, Toon, Ruud, Christiaan

• 22 Februari 2008 - 18:01

Willie En Fred:

Geweldig om te lezen wat jullie allemaal beleven daar. En de foto'[s geven ons een goede indruk wat er allemaal te zien is. Wij gaan in september met de kids naar Bangkok, dus we zijn al lekker in de stemming gebracht door jullie. Geniet nog lekker van je vrijheid en tot over een paar weken.

• 23 Februari 2008 - 12:56

Tietsjaw :

hoi rino en tjitske gefeliciteer met je verjaardag en dat je een oude kerel mag worden nou nog een paar leuke dagen vanavond gaan we naar opa en oma die zijn 48 jaar getrouwd nou de groetjes de wintertjes

• 24 Februari 2008 - 10:17

Henk En Marie :

alles goed daar
    wij dachten al jullie niet bij opa en oma op het feest van 58 jaar dat is een heel eind he maar we zullen jullie nog wel eens groetjes je oom en tante emmeloord