Heftige geschiedenis in Noord-Laos - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Tjitske en Rino Wal - WaarBenJij.nu Heftige geschiedenis in Noord-Laos - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Tjitske en Rino Wal - WaarBenJij.nu

Heftige geschiedenis in Noord-Laos

Door: Tjitske en Rino

Blijf op de hoogte en volg Tjitske en Rino

12 Januari 2008 | Laos, Luang Prabang

Vanuit Vang Vieng zijn we met de localbus naar Phonsovan gereden. Een mooi route maar erg bochtig. 's ochtends hebben de laotianen hier bij 22 graden trouwens een muts op, handschoenen aan en sokken in de slippers...het is hier voor hen echt winter.
Na twee uur in de bus zien we dat de controleur een kalashnikov (machinegeweer) bij zich heeft, voor onze veiligheid? later stappen er nog twee jongens in met zo'n zelfde gun...

In Phonsovan bezoeken we het informatiecentrum over UXO (unexploded Ordenance). Hier krijgen we een goed beeld van de bombardementen van de Amerikanen tot '75. Laos is per inwoner het meest gebombardeerde land ter wereld. We zien dat het nog steeds een grote invloed heeft op het dagelijks leven. Er liggen nog steeds enorm veel 'bombies' (clusterbommen) die zoveel mogelijk opgeruimd worden.

De volgende dag gaan we naar de Plain of Jars waar enorm grote kruiken liggen waar men de oorsprong nog steeds niet van weet. de kruiken die er liggen zijn tussen de 600 en 6000 kilo. Een van de verhalen is dat er LaoLao whiskey in heeft gezeten...voor een wel heel groot feest...
Tijdens deze trip krijgen we een aantal goede tips van medereizigers.

's avonds eindelijk LaoLao gedronken (65 procent). best lekker eigenlijk en dat voor 40 eurocent/halve liter. De verslaving is zo opgewekt...

Vrijdag = reisdag. We vertrekken vroeg en op 1200 meter hoogte is het niet echt warm 's ochtends (8 graden). We stappen de bus in naar Luang Prabang en we zien meteen dat het een 'fijne' rit gaat worden. Tjits kan net in de bus staan zo laag (rino dus niet) en zitten is een uitdaging: we passen niet tussen de bankjes. Na 9 uur reizen zijn we 230 km. verder in Luang Prabang.
Het is een sfeervolle stad met enorm veel tempels en eetstalletjes waar we 's avonds heerlijk hebben gegeten.

Vandaag hebben we uitgeslapen en de stad verkend. Ook hebben we een ticket naar Hanoi geboekt voor volgende week donderdag. De keuze was snel gemaakt: 40 uur bussen of 1 uur vliegen...

• 12 Januari 2008 - 10:59

Niek En Nathalie:

Hey Its en Rino,

Zo te lezen hebben jullie geen enkele reden om Zwollywood te missen (behalve de gezellige avondjes met ons dan ;-))!

Wij zijn sinds deze week officieel trotse grondbezitters geworden (of eigenlijk van een drap modder)!!

Nog super veel plezier op reis!

Liefs, Niek en Nathalie

• 12 Januari 2008 - 12:37

Joost:

Weten jullie wel dat wij hier in Nederland aan het werk zijn en dat het regent!!!

Haha, ziet er allemaal prachtig uit. Rino, moet jij niet eens naar de kapper en je (laten) scheren?

• 13 Januari 2008 - 11:16

Jetty&Krijn:

Wij hebben jullie reisverslag gelezen en de foto's bekeken. Het is inderdaad zoals Brend al eerder schreef, jullie verslag leest als een boek! Leuk en interessant. Veel plezier verder.

Groetjes.

• 13 Januari 2008 - 12:27

Jan En Marianne:

We hebben het verhaal gelezen.Behoorlijk laveloos natuurlijk,nou dat is ons ook bijna gelukt bij jullie thuis.Maar met het lekkere eten erbij hebben we het toch binnen de perken weten te houden.Het was erg gezellig.Jullie zijn natuurlijk ook over de tong gegaan en we denken wel dat ze blij zijn als jullie weer heelhuids thuis komen.We vinden het wel een bijzonder avontuur.Nou jongelui kijk goed uit en tot het volgende bericht.Groeten van ons.

• 14 Januari 2008 - 10:28

Esther Rooyackers:

Hoi Rino en Tjitske,

Als ik dit allemaal lees snap ik best dat jullie zo lang weg blijven.
    Wat ziet het er allemaal geweldig uit.
    Hier in Apeldoorn gaat het allemaal goed.
    Ik blijf jullie volgen en nog heel veel plezier, geniet er lekker van.

groetjes
    Esther

• 14 Januari 2008 - 20:29

Gerrit En Carla:

Wat leuk om alles te lezen, geweldige reis.
    Geniet er van.

• 14 Januari 2008 - 20:50

Tietsja:

he hallo weer ff niets van me gehoord druk leven he en jullie genieten veel van je vakantie wat fijn en wat een leuke fotos hebben jullie gemaakt wat een leuk land ja nou de groetjes van hier uit scheerwolde tot later

• 15 Januari 2008 - 15:39

Femmie En Jan Schone:

Heel bijzonder dat wij jullie zo kunnen volgen. Samen kunnen je wel meedoen met de Opympische spelen, jullie zijn nu toch in de buurt. Geniet voor het vervolg van de reis. Zorg dat je nog wat over houdt, het is te ver om terug te lopen.

Groet

Femmie en Jan

• 16 Januari 2008 - 07:31

Willie En Fred:

Jullie zijn nu drie weken onderweg. Geleidelijk aan begint het vakantiegevoel over te gaan in het gevoel van totale vrijheid. Dat gevoel moet je koesteren en er ontzettend van genieten. Ben benieuwd of jullie hetzelfde ervaren?

• 16 Januari 2008 - 09:04

Marcel & Anne:

Hoi wereldreizigers,

Wat leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken, de foto's zijn ook erg mooi!
    Geniet ervan!!!

Groetjes Marcel & Anne

• 16 Januari 2008 - 14:22

Monique:

Erg leuk om steeds een stukje over jullie reis te lezen (vooral als je hier op kantoor zit) ha ha. Mooie fotos ook (je hebt talent hoor tjitske). Nog heel veel reisplezier! gr. monique