Op naar het noorden (+ eerste foto's) - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Tjitske en Rino Wal - WaarBenJij.nu Op naar het noorden (+ eerste foto's) - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Tjitske en Rino Wal - WaarBenJij.nu

Op naar het noorden (+ eerste foto's)

Door: Tjitske en Rino

Blijf op de hoogte en volg Tjitske en Rino

05 Januari 2008 | Laos, Vientiane

Vanuit Don Khong zijn we naar Champasak gereisd. Om in Champasak te komen moeten we de Mekong over en dat doen we via een vlot..tja, je hebt hier niet altijd voor het kiezen. Vanuit het haventje lopen we naar het dorp waar we een klein Guesthouse vinden met een relaxte binnentuin. Als we op het bankje voor onze kamer zitten klimt er iemand met speciale schoenen in de palmboom en we krijgen een heerlijke verse kokosnoot, jummie!
De volgende ochtend worden we om zes uur gewekt door de radio, het lijkt bij de buren zo hard klinkt het, maar later blijkt dat het 150 meter verderop is. We denken dat het de dorpswekker is, wat een herrie!
We huren fietsen en gaan naar Wat Phou (oud tempelcomplex). Op de terugweg eten we een hapje bij een 'wegrestaurant'. 's avonds lijkt dit dorp wel uitgestorven. We eten in een restaurant waar zeker 70 mensen in kunnen met z'n tweetjes, niet echt gezellig maar wel erg lekker eten.

De volgende ochtend eten we vegetarische noodelsoep (met stukjes vlees..???) voordat een vrachtwagen ons oppikt en ons naar Pakse wil brengen. We gaan over met de pont en daarop is het een drukte van belang. Het lijkt wel een drijvend marktje en er wordt van alles verkocht. Wij kopen een soort rijstwafels en een bamboestok gevuld met kokos-stickyrice.

We reizen met de localbus naar Tat Lo, 100 kilometer ten oosten van Pakse. Hier boeken we een bamboehut voor 1,5 euro per nacht. We bekijken de watervallen en genieten van de mooie omgeving. Voordat we op onze plank in onze hut gaan liggen om te slapen (nadat Rino zich heeft gewassen in de rivier) lopen de koeien, kippen, honden, katten, varkens, kinderen onder onze hut door... gek hoe snel dat went!

Na 1,5 week reizen door Laos merken we dat mensen hier bezig zijn met overleven in de positieve zin van het woord. De staat in het teken van voedsel bereiden, wassen en eten.

Vandaag vanuit Tat lo terug naar Pakse om de nachtbus naar Vientiane te nemen. De localbus vervoert hier echt van alles. We kijken al niet meer op van rijst en groente maar vandaag zaten we tussen een deurkozijn en oliedrums... alles kan mee.
De nachtbus naar Vientiane is gelukkig wat luxer en we hopen dat we wat kunnen slapen.

o, ja nog een ding voor de liefhebber: 's ochtends om half negen, in de bus eten ze hier gekookte kuiken dat nog in het ei zit. misschien iets voor iemand thuis om te proberen???

Willen jullie al wat foto's zien klik dan op de volgende link; http://picasaweb.google.com/rinoentjitske

Groetjes Rino en Tjits

• 05 Januari 2008 - 08:46

Judith:

Goedemorgen(hier tenminste morgen..)
    Ik wilde nét een lekker eitje gaan eten, maar na het gekookte kuiken-verhaal hoef ik het ineens niet meer, haha ;)
    Het klinkt allemaal gaaf daar, ga nu ook direct even de foto's bekijken.
    Veel plezier! Liefs, Judith

• 05 Januari 2008 - 10:43

Niek En Nathalie:

Hoi Its en Rino,

Wat leuk dat jullie foto's op de site geplaatst hebben! Nu gaan jullie verhalen bij ons meer leven!

Denk dat we vanavond toch maar een gebraden kippetje eten i.p.v. een gekookt kuikentje ;-)!

Nog veel plezier!

Liefs, Niek en Nathalie

• 05 Januari 2008 - 10:54

Hilde:

Dat klinkt heerlijk, totaal andere wereld! Mooie foto's ook, enne Tjitske, je lijkt wel een ware kindervriend ;) Schattig!
    Veel plezier weer, Liefs Hilde

• 05 Januari 2008 - 10:56

Chris:

Wow, wat een mooie foto's zeg. Dat maakt het iets makkelijker om voor te stellen wat jullie allemaal meemaken. Het ziet er echt heel leuk uit allemaal! geniet ervan!

• 05 Januari 2008 - 11:39

Nicole En Simon:

Hoi Tjitske en Rino,

Wat een mooie dingen hebben jullie al meegemaakt. De foto's geven een goede indruk van alle verhalen die jullie nu al hebben.

Veel succes en plezier nog met het vervolg van jullie reis.

Groet vanuit Zwollywood,

Nicole en Simon

• 05 Januari 2008 - 12:34

Christiaan & Gerda:

Hé vakantiegangers! Het is alweer een paar dagen 2008, maar toch de beste wensen van ons! Mooie verhalen, al een mooi kleurtje, ziet eruit als een goed avontuur. Voor ons zit het reizen erop en mussen an die Arbeit...

Groeten Christiaan & Gerda

• 05 Januari 2008 - 14:09

Dini:

Geweldig jullie reisverslag! Ik smul er van mee, hoewel ....
    Prachtige foto's ook. Ik blijf het volgen.
    Heb nog steeds geen meter hardgelopen, ik kan altijd nog op jou wachten he tjitske?!

• 05 Januari 2008 - 14:35

Erwin En Grietje:

Hee Rino en Tjitske,

allereerst nog een gelukkig en gezond 2008 toegewenst, maar wat zijn jullie het nieuwe jaar al goed begonnen zeg. Wij zitten hier maar in het koude NL en jullie moeten van de warmte wel genoeg water drinken, hahaha. Maar hartstikke leuk om jullie foto's te zien en de verhalen te lezen, ga zo door en we houden jullie via jullie weblog in de gaten,

Groeten Erwin en Grietje

• 05 Januari 2008 - 15:34

Jan Wea:

Prachtige beelden via internet vanuit zo'n eenvoudige wereldje.De tegenstellingen kunnen ook niet groter.
    Ook wij gaan dat nog leuk vinden. Hoewel eerst nog maar naar het platteland van Frankrijk, kunnen we als dat zo uitkomt even naar de super.

Groetjes pama

• 05 Januari 2008 - 15:50

Tietsja:

hoi wat een leuke fotos hebben jullie er op staan wat gaaf maar wat een armoe daar ja maar je wend er denk ik wel aan als je er bent nou veel succes en hoop dat jullie wat geslapen hebt in de bus nou de groetjes van ons allemaal en een dikke knuffel tietsja

• 05 Januari 2008 - 16:25

Anton En Riekie:

Hoi Tjitske en Rino,

Gewelidige reis lijkt ons dit. Door de foto's wordt alles nog beter voor te stellen. Blijf genieten van alles.

Groeten Anton en Riekie, Sint-Oedenrode

• 05 Januari 2008 - 17:58

René En Femke:

Hallo,

Wat heerlijk om te lezen en wat een geweldige foto's! Kan niet anders dan dat jullie genieten. Ga lekker zo door!!!

Liefs René en Femke

• 06 Januari 2008 - 11:34

Chris En Stijntje:

Wat een geweldige foto's. nu kunnen we ons beter voorstellen hoe het land is.
    Vanmiddag gaan we naar de nieuwjaarsreceptie van het voetbal
    Groetjes en een dikke kus
    Je paps en mams

• 06 Januari 2008 - 14:34

Jan En Marianne:

Erg leuk dat we zo op de hoogte kunnen blijven tijdens jullie reis.Er is vast genoeg te zien en te beleven in al die weken.Wij zijn net terug uit Oostenrijk wat ook erg gezellig was met zijn achten.De kleintjes skien in 6 dagen of ze nooit anders gedaan hebben,gaan met de lift naar boven en skien alleen naar beneden,niet te geloven in zo een korte tijd.Maar het zit er weer op en jullie hebben nog een aantal weken waarop wij alles blijven volgen.Veel plijzier en groeten van ons.

• 07 Januari 2008 - 07:18

Ina :

Tja, dat gekookte kuiken vind ik op de vroege morgen ook iets teveel van het goede. Ik zal 's aan Lies vragen of zij dit kent!
    Zo te lezen hebben jullie t erg leuk, zat me alleen toch even af te vragen wanneer jullie 'niets doen' :-)!?
    Geniet ervan, ik ga jullie foto's bekijken en dan aan de slag in een nog redelijk verlaten en stil kasteel.
    Groet'n

PS OH ja, en voor als jullie weer terug zijn in Zwolle: Moods is aan te raden!

• 07 Januari 2008 - 10:53

Majelle:

Het was even wennen om hier vanochtend aan te komen na twee vrije weken en jouw bureau leeg aan te treffen voor de komende weken. Ik ben dan ook allereerst begonnen met het lezen van jullie verhalen, dan lijkt het of je toch wat dichterbij bent. Wat klinkt het allemaal super zeg! Het moet een prachtreis zijn! Geniet nog lekker saampjes en ik blijf jullie volgen!

Kus, Majel

• 07 Januari 2008 - 20:58

Cees En Tonnie:

Het ziet er allemaal goed uit het eten is wat minder.
    misschien dat wij er met de boot naartoe-
    gaan dan hebben we ons eigen eten bij ons.
    Nog een heel goede reis toegewenst we volgen jullie veel plezier.

Tonnie en Cees.

• 08 Januari 2008 - 08:13

Maartje Voskuilen:

Hoi Tjitske en Rino,

Wat een leuke verhalen, ik ben gewoon jaloers. Later als ik groot ben, wil ik dit ook allemaal nog gaan doen, aangezien onze dochter Sophia (10 jaar)niet naar een land wil met alleen maar arme mensen die alleen maar rijst eten....ik zal haar morgenvroeg een Vietnamees eitje bij het ontbijt geven!
    Geniet maar verder van jullie schitterende reis! Groeten, Maartje