Groen, groener, groenst... - Reisverslag uit Fortuna, Costa Rica van Tjitske en Rino Wal - WaarBenJij.nu Groen, groener, groenst... - Reisverslag uit Fortuna, Costa Rica van Tjitske en Rino Wal - WaarBenJij.nu

Groen, groener, groenst...

Door: Tjitske en Rino

Blijf op de hoogte en volg Tjitske en Rino

20 Januari 2009 | Costa Rica, Fortuna

Ons laatste bericht kwam uit Uvita waar we nog een dagje zijn gebleven en een mooie en vermoeiende wandeling hebben gemaakt naar een waterval. Jammer dat we de waterval in eerste instantie niet gevonden hebben...Die was namelijk veel dichterbij dan wij dachten. Uiteindelijk aan het eind van de dag toch nog een kort tripje gemaakt en dat was de moeite waard want we hebben twee toekans gezien! erg mooie vogels! ´s avonds is er een barbecue in ons hostel, erg gezellig!
Donderdag 15 januari gaan we met de bus naar Quepos. Na 20 kilometer is de weg onverhard en gaat het tempo drastisch omlaag. Ouderwetse kuilen en stof! Na 65 kilometer en drie uur bussen komen we aan in Quepos waar we een fijn hostel vinden met zwembad! We verkennen het dorp en ´s avonds eten we stokbrood en drinken wijn in de gemeenschappelijke keuken.
De volgende dag gaan we om 06.30 uur met de bus naar Nationaal Park Manuel Antonio. Om 07.00 uur arriveren we daar en vlak daarna kunnen we het park in. Het is heerlijk rustig! Het park is prachtig: witte stranden, blauw water en dichte jungle. Qua dieren hebben we vandaag ook genoeg te zien: leguanen, agouti´s, morphovlinders (heel mooi blauw), een basilisk hagedis, brulapen, capucijneraapjes, witneuscaoti´s, een slang en een drietenige luiaard.
Als wij het park uitlopen wordt het druk en we zijn erg blij dat wij vanochtend zo vroeg zijn opgestaan.
Zaterdag 17 januari gaan we met de bus naar Santa Elena. We lopen ruim op tijd (07.30 uur) naar de bus van 08.00 uur. maar... de bustijden zijn gewijzigd en we kunnen nog net de bus van half acht halen, maar we moeten we staan! We zitten bij een Nederlands stel in de bus en na drie uur komen we aan in Puntarenas voor een overstap en we gaan even wat eten omdat we nog ruim drie uur moeten wachten. Tijdens de tweede rit van de dag zien we in een rivier krokodillen, wat een grote beesten zeg! Aan het eind van dag (en een steile, niet geasfalteerde busrit verder) arriveren we in Santa Elena. We vinden al snel een hostel en trekken snel een dikke trui aan, er staat veel wind en het is hier behoorlijk fris!
´s avonds drinken we nog een biertje in een café, we komen Bas en Marc tegen, twee Nederlanders die we ook al in Quepos hadden gesproken.
Zondag gaan we een Canopy tour doen. Marc en Bas hebben dezelfde tour geboekt dus erg gezellig! We worden in een ´safety-belt´ gehezen en krijgen een helm en handschoenen. De canopy bestaat uit 14 kabels waar je aan wordt gehaakt. Vervolgens bungel je boven een afgrond van 150 meter. Fantastisch uitzichten in combinatie met de kick van de snelheid waarmee je over de kabels rolt! De langste kabel is 750 meter, echt fantastisch!
Aan het eind is er ook nog een touw waarbij we 30 meter recht naar beneden ´tokkelen´, best spannend zo boven een afgrond hangen! En als allerlaatste de Tarzan swing... We worden vastgemaakt aan een ´liaan´, we springen van een platform en na een vrij val slingeren we 70 meter door de jungle... heel tof!
Maandag 19 januari gaan we naar Nationaal Park Santa Elena. We gaan om 07.30 uur met een gids het cloud-forest in. Het is heel bijzonder, Het park zit het grootste gedeelte van de tijd in de wolken dus het is hier heel erg vochtig. Dat betekent dat een groene oase is en er overal mos op groeit. De gids heeft voor ons erg veel meerwaarde omdat het hier heel erg lastig om zelf dieren te zien en ze legt van alles uit over de bomen, planten en de manier waarop de dieren leven. We zijn drie uur in het park en als het niet regent is het in ieder geval mistig waardoor het er erg misterieus uitziet. Als we terugkomen bij ons hostel eten we wat en wachten we op het busje dat ons in ongeveer 3,5 uur naar La Fortuna gaat brengen. We hebben een ´bus-boot-bus´ geboekt omdat de reguliere bus er een hele dag over doet (over hobbelig, stoffige wegen) en deze ´bus-boot-bus´ over een veel mooiere route gaat. Dit blijkt ook echt zo te zijn. Vooral de eerste busrit is erg mooi en het tochtje over het meer is ook mooi met uitzicht op vulkaan Arenal (in de wolken dat dan weer wel...).
Rond half zes komen we aan en we zoeken naar een hostel. Na wat rondlopen hebben we een betaalbaar hostel gevonden, we checken in maar we komen er snel achter dat we een houten plank hebben om op te slapen! We gaan iets eten bij een Soda wat ook geen groot succes is...goed begin in La Fortuna! ´s avonds drinken we nog een biertje en we besluiten morgen te verkassen naar een ander hostel en we beloven onszelf morgen een lekkere maaltijd in een restaurant!
Vandaag hebben we een ´regeldagje´: hostel regelen, Geld halen, internetten, wassen, uitzoeken hoe we hier overmorgen weggaan. Over een dag of drie gaan we naar Nicaragua!

Voor de foto´s:

• 20 Januari 2009 - 18:02

Niek En Nathalie:

De verhalen worden steeds spannender! Volgens mij moeten we jullie vanaf nu Tarzan en Jane gaan noemen ;-)!

• 20 Januari 2009 - 18:15

Brend:

Hebben jullie het niet stiekum in jullie broek gedaan op z'n kabelbaan. Wat een mooie natuur daar.

Groet

Brend

• 20 Januari 2009 - 18:16

Rene, Femke En Dana:

jaaaaaaaaaaa gaaaaaaaaaaaaaaaaaaf de canopy tour!!!!!!!!! Die hebben wij ook gedaan, is zooooooooo vet!!!
    En wat een heerlijke verhalen en fotos verder joh. Veel plezier weer verder daar.

• 20 Januari 2009 - 19:43

Gerda:

Hoi!

Wat een fantastisch verhaal én foto's!
    'k Wordt er helemaal enthousiast van en kan niet wachten tot jullie meer foto's kunnen laten zien :)

Jullie verhalen (en dus vakantie) worden steeds spannender, super zeg! Nog heeel veel plezier in Nicaragua!

Veel liefs,
    Gerda

• 20 Januari 2009 - 19:48

Dini:

tsja, hier weinig nieuws eigenlijk.
    De sneeuw is weg, het ijs ook grotendeels maar het is soms toch koud.
    Ik kan wel ernstig naar zo'n strandje verlangen, iets minder naar dat gezwieber met die touwen.
    Dag, dag allebei, kus Dini.

• 21 Januari 2009 - 15:40

Ina :

Tjits, we hebben veel nieuwtjes/roddels uit Hoevelaken: kunnen we die ook delen met jou zonder dat de rest dit leest? :-)
    En jij nu maar denken, ...........!
    Groet en have fun in Nicaragua! Hoop dat t daar minder mistig is!

• 21 Januari 2009 - 15:51

Oma Plakké:

Lieve Tjitske en Rino.
    Fijn dat jullie het zo naar zin hebben. Met mij is alles goed hoor. Wel voorzichtig daar in de jungle en nog een spannende vakantie.
    Groetjes en een kus terug.
    Dag Oma Plakké

• 21 Januari 2009 - 18:09

Arjan,mirjam,sanne:

he rino en tjitske,
    wat een gave verhalen! Wat een avontuur! Geniet ervan

• 21 Januari 2009 - 19:29

Femmie En Jan:

Zo beleef je nog eens wat. Mooie omgeving daar en veel re zien. Stoere lui zijn jullie. Willen jullie wel weer terug ? Veel plezier op de verdere reis.

Groet

Femmie en Jan

• 22 Januari 2009 - 07:05

Renate:

Ha, wat is de wereld groot! Het is leuk om mee te lezen. De Hoevelakense avonturen zijn wel effies van een andere orde zal 'k maar zeggen... Maar, er ligt nog steeds ijs op de vijver en nu sneeuwt het weer. Geniet van jullie belevenissen, hou 't mooi! Met groet, Renate

• 22 Januari 2009 - 07:05

Renate:

• 23 Januari 2009 - 12:49

Chris:

Hi, wat heerlijk om even jullie verhalen te lezen op de vrijdagmiddag! Geniet ervan en ik kijk uit naar jullie volgende bericht,...

• 23 Januari 2009 - 14:05

Erwin En Grietje:

Hoi Rino en Tjitske,

Wat een verschrikkelijke mooie reis maken jullie daar zeg, ik heb nooit geweten dat het daar zo mooi is. Toch ziet het er allemaal wel heel anders uit dan jullie vorige reis. Heel veel plezier nog in Nicaragua, maar dat gaat volgens mij helemaal goed komen, wij lezen de verhalen wel,

Groeten Erwin en Grietje

• 26 Januari 2009 - 19:05

Krijn & Jetty:

Hallo stelletje slingerapen,

Jullie verslagen zijn weer erg leuk om te lezen, en de foto's ook weer erg mooi.
    Wij wensen jullie nog veel plezier toe en geniet ervan.

Groetjes van ons

• 26 Januari 2009 - 19:19

Gerrit En Carla:

Hoi Rino en Tjitske

Wat geweldig om weer z'n reis te maken. Mooie foto's, nog veel plezier en geniet van al dat moois.