Relaxen en fietsen in het noorden! - Reisverslag uit Kota Bharu, Maleisië van Tjitske en Rino Wal - WaarBenJij.nu Relaxen en fietsen in het noorden! - Reisverslag uit Kota Bharu, Maleisië van Tjitske en Rino Wal - WaarBenJij.nu

Relaxen en fietsen in het noorden!

Door: Tjitske

Blijf op de hoogte en volg Tjitske en Rino

23 Augustus 2018 | Maleisië, Kota Bharu

Tassen gepakt en op naar het busstation van Georgetown. We hebben vier stoelen bovenin een dubbeldek bus. Dat wilde
Oole heel graag! Hij heeft 'geluk' want de busrit duurt veel langer dan we gedacht hadden. We moeten er ergens halverwege uit, niet bij een busstop. Dus we hopen dat de chauffeur ons goed begrepen heeft! En dat heeft hij... We zijn in Belum, rainforest.
De receptionist kijkt vreemd op, hij heeft nog nooit iemand met 'public transport' zien arriveren.
De plek waar we zijn is voor onze begrippen ook vrij luxe. We worden zelfs met een golfkarretje naar de kamer gebracht.
We installeren ons en gaan een beetje rondkijken. Oole spot meteen weer een slang! Daarna naar het zwembad met prachtig uitzicht en 's avonds een hapje eten.

In Belum hebben we niet veel bijzonders op de planning staan. We gaan zelf een trail wandelen. Er is een goed uitgezet 'klimpad' met touwen, steile paadjes, rotsen, enz. Heel erg leuk, we kunnen de kinderen geen groter plezier doen. We hebben het warm dus na het lopen plonsen we in het zwembad! Heerlijk!

Om vanuit Belum te vertrekken moeten we eigenlijk een uur terugreizen om daarna weer langs dezelfde plek te rijden. Zeker 2,5 uur tijdverlies... we kiezen dus voor de 'luxe' optie: een taxi. Een oude Mercedes die ons in ruim vier uur naar Kota Bahru brengt. Bij onze homestay 'Pasir Balanda' staan ineens Ronald en Petra, buren uit Zwolle. Wat een toeval.. we kletsen bij over onze reizen, de kinderen duiken meteen het zwembad in en de dames gaan nog even kajakken, erg leuk. 'S avonds eten we met de twee gezinnen bij de 'buurvrouw', het was heerlijk!

Na het ontbijt nemen we afscheid van de buurtjes en wij stappen op de fiets. We hebben een fietsroute mee van Pasir Balanda. De route is prachtig. We fietsen over het platteland, door rijstvelden, langs een haventje, via de kust en door leuke dorpjes. We stoppen bij een kroepoek fabriek (heerlijke kroepoek hier) en daarna bij een vliegerbouwer die van vliegers ware kunstwerkjes weet te maken.

We moeten de rivier over steken en op deze plek is geen vaste Ferry dus dat gaat met kleine bootjes. Het is snel geregeld en aan de overkant kopen we wat bij een stalletje. Ize en Oole fietsen prima mee alhoewel het tempo er hier in de tropen niet echt in zit... We stoppen bij een seroendeng fabriek. De fabriek bestaat uit twee dames en zeven hele grote wokpannen waarin ze het (gekruide) vlees aan het drogen zijn door het continue om te scheppen. De dames zijn supervriendelijk en we mogen lekker proeven. Ize smult er van!
Vlakbij de fabriek komt er een man op ons af. Hij blijkt de (schaduw)poppenspeler te zijn in het huis vlakbij. We gaan met hem mee en hij laat ons wat poppen zien en de kinderen mogen samen met hem een voorstelling geven. Het is wat kneuterig maar de kinderen vinden het leuk. Het is een half uurtje wachten op een Ferry, de fietsen gaan op de voorkant en de superoude dieselboot brengt ons weer naar de overkant.
We rijden nog langs wat oude vissershuisjes en dan gaan we op zoek naar bier... in dit streng islamitische gedeelte van Maleisie is (in principe) geen alcohol te verkrijgen. Maar... via een gat in een hek in Chinatown lukt het toch. Voelt wel een beetje 'crimineel'...

We slapen een beetje uit... om 08.30 uur naar het ontbijt en vanochtend moeten we echt wat zaken regelen om hier weg te komen. I.v.m de feestdagen (o.a offerfeest) is het lastig verplaatsen. Er zijn amper bussen. Na heel wat zoeken en puzzelen boeken we een taxi, een hotelkamer en een vlucht naar onze volgende bestemming en naar Singapore. Dat soort regeldingen kost altijd vrij veel tijd. Daarna gaan we zwemmen. Lekker om de verkoeling hier op te zoeken! Iets voor vijf uur pakken we weer de fiets. We hebben een kookworkshop bij iemand thuis. We worden hartelijk ontvangen en de vrouw zet ons in haar keukentje aan het werk. Ook heeft ze al veel voorbereid en we kunnen dus ook een beetje met haar kletsen aangezien ze redelijk Engels spreekt. Oole maakt de pisang goreng, Ize de salade en wij maken de kip en de curry. Het is erg leuk en we hebben lekkere gerechten gemaakt!

Na het ontbijt regelen we de was en we stappen op de fiets. Het is vandaag Hari Raya Haji, oftewel het offerfeest. Na 200 meter fietsen stoppen we gelijk bij een veld waar verschillende families koeien slachten en villen. We bewaren eerst wat afstand maar al snel merken we dat het ok is als we dichtbij komen kijken. Het is fascinerend en veel minder 'heftig' dan we hadden gedacht.
We fietsen door en overal waar we kijken zien we families die bezig zijn met een koe. Een heel aparte ervaring.
Na een paar kilometer worden we aangesproken door een man die ons wat te eten en te drinken aanbiedt. We mogen alles proeven: curry, vis, kip, cakejes, merengue, ijsjes... wat een gastvrijheid. We praten over het offerfeest, over de familie en over werk. Wat mooi dat we zo welkom zijn. We kijken bij de broers die bezig zijn met de koe en na een tijdje (we mogen niet zomaar weg) fietsen we door. Bedankt lieve familie voor deze bijzondere ontmoeting. Onze dag kan niet meer stuk. We fietsen nog richting de stad, bezoeken een tempel en dan ontsnappen we aan de hitte door een duik te nemen in het zwembad!

We gaan 's avonds op de fiets naar Kota Bahru, naar Chinatown om te eten omdat de rest van de stad zijn eigen feestje aan het vieren is en dus alles dicht is. We komen terecht op een plek met fantastisch eten, echt smullen! Als we terug willen fietsen komt het met bakken de lucht uit. Maar we kunnen ook niet langer wachten omdat we voor het donker binnen willen zijn. Dus erdoor! Eigenlijk best leuk, Ize en Oole hebben in ieder geval pret en fietsen op hun hardst terug! We doen nog een spelletje en dan naar bed! Het einde van onze reis komt nu toch in zicht!