Van 'urban jungle' naar jungle - Reisverslag uit Jerantut, Maleisië van Tjitske en Rino Wal - WaarBenJij.nu Van 'urban jungle' naar jungle - Reisverslag uit Jerantut, Maleisië van Tjitske en Rino Wal - WaarBenJij.nu

Van 'urban jungle' naar jungle

Door: Tjitske

Blijf op de hoogte en volg Tjitske en Rino

10 Augustus 2018 | Maleisië, Jerantut

Na een goede eerste nacht in KL schuiven we aan voor een enorm luxe ontbijt! Ize en Oole kijken hun ogen uit (en wij ook hoor :-)... we nemen er even de tijd voor. Daarna gaan we naar de monorail, dat vind Oole leuk omdat we reizen met een muntje (muntje op het vlak is poortje open en in de trein, wil je het station weer af gooi je het muntje in de gleuf).
We stappen na een paar haltes uit en lopen naar de ingang van het KL forest eco park. Aan het begin staat een klein museumpje over de biodiversiteit van dit oudste rainforest van Maleisie. Leuk om even te bekijken. We gaan het park in en lopen over de Canopywalk. Het is vrij rustig maar dieren spotten is toch iets teveel gevraagd.

Vanaf de canopywalk is het een klein stukje lopen naar Menara Kuala Lumpur, een 421 meter hoge zendmast. We kopen kaartjes voor het open dek op 300 meter. Met de lift zijn we er zo en het uitzicht is prachtig! Er is ook nog een 'skybox'. Een glazen box waar je op 300 meter hoogte in gaat staan. De eerste stap er in is toch ff gek... voor Ize en Oole overigens niet, die gaan meteen op de grond liggen om naar beneden te kijken... gaaf hoor op zo'n hoogte. We gaan weer naar beneden naar het up side down house waar we wat grappige foto's maken en daarna lopen we terug naar het eco forest.
We nemen een andere route terug. Dit pad is helemaal rustig en we zien dan ook een aantal apen!
Om een uurtje of drie zijn we terug en nadat we even rustig aan hebben gedaan gaat Tjits een half uurtje rennen terwijl de kinderen gaan zwemmen. Daarna gaat Rino nog even fietsen. Het is inmiddels avond en het begrip 'nightswim' kunnen Ize en Oole wel waarderen.

De volgende ochtend staan de kinderen te trappelen voor het ontbijt. Daarna splitsen we even op. Tjits regelt de was (een Do It Yourself Laundry dit keer, dus kost even wat meer wachttijd) en gaat op zoek naar een apotheek. Rond 14.00 zitten we in de tram naar het KLCC park bij de Petronas Towers. Daar is een speeltuin en een waterspeelplaats. Ize is eigenlijk net te groot, voor Oole is het nog net goed. Ze hebben in ieder geval wat verkoeling. Op de terugweg stappen we een halte eerder uit om een oud treinstation te bekijken. Van buiten is het prachtig maar een apart bezoekje was niet echt nodig geweest... We hebben ons een beetje vergist in de afstanden vandaag en vooral Oole is moe (en laat dat ook merken ...) Na het eten nog een avondzwempartij en dan in bed!

We staan vroeg op en gaan vandaag fietsen in KL! We moeten een klein stukje met het openbaar vervoer en daarna even zoeken... maar 'Mikes bikes' is snel gevonden! Ize mag zelf fietsen en Oole gaat achterop! Helemaal top! Onze gids heet Andrew en we gaan gelijk van start. Ize lijkt het gelijk helemaal ok te vinden en fietst lekker soepel en beheerst door deze grote stad.
We fietsen door een Maleisische kampong, langs een aantal bezienswaardigheden en een grote versmarkt. Het is ochtend dus superdruk. De groente- en kruidenmarkt is vooral heel kleurrijk. De vis- en vleesmarkt is toch weer even wennen... alles wat een beest te bieden heeft tref je aan: koppen, poten, magen... Ize en Oole zijn niet echt onder de indruk. We eten nog wat fruit en drinken koffie op de markt. Na 3 uur fietsen zijn we weer terug, wat was het leuk!

'S middags regelen we de bus naar de volgende bestemming, we sporten, lezen en zwemmen en 's avonds eten we in China Town.

We staan om 06.00 uur op. Nog 1 keer gaan we ons te buiten aan dit enorm goede ontbijt. We pakken de monorail en stappen daarna in de bus. Na 3 uur bussen stappen we uit en mogen we in de rij voor de boot. Weer een hele administratie/paspoorten/formuliertjes en iets nieuws: we moeten 5 RM betalen voor onze camera die we willen gebruiken in National Parc Taman Negara. Die kenden we nog niet ...
Het wachten duurt lang en het is warm maar om 13.15 uur mogen we dan toch in de boot. Er moet wel goed gekeken worden wie met welke bagage in welke boot mag. Dit ivm laag water en het risico op vastlopen. We zien ook een van de andere boten vastliggen.
Na 2,5 uur varen = houten kont, worden we opgepikt in de haven en we gaan naar ons hotel. Het ligt prachtig aan de rivier! We gaan eten en het is heerlijk! Ize smult echt! Oole is moe en dat is niet gek na zo'n lange reisdag. Hij doet een powernap van 20 minuten want we gaan voor Jungle Nightwalk! Met de auto naar de haven, met het bootje over en met onze gids Abdullah de jungle in. We zien grote spinnen, wandelende takken, vuurvliegjes, termieten, salamanders, duizendpoot, slangen, een kikker en schorpioenen. Prachtig! De koek is nu echt op en we zijn om 22.00 uur in onze kamer!

Goed geslapen en op naar de volgende trip. We beginnen met een jungletocht. We moeten nu behoorlijk klimmen! We krijgen uitleg over de verschillende planten, dieren en insecten. Na een tijdje beginnen we aan de canopy walk. Via een aantal 'touwbruggen' lopen we van platform naar platform op een hoogte van zo'n 45 meter. Na een ochtendje lopen gaan we lunchen. We hebben de tijd en om 14.30 uur gaan we met de boot. Het is een eind stroomopwaarts en we moeten via een aantal stroomversnellingen omhoog... dat is dus een nat pak!

We komen aan bij een Orang Asli dorpje. Het is (nog) niet heel toeristisch maar het blijft toch altijd wat ongemakkelijk. Onze gids vertelt veel over de tradities en daardoor is het een leuke trip!
We gaan achterin de laadbak mee terug, dat is een feestje voor Ize en Oole! 'S avonds begint het enorm te regenen en te onweren! Het lijkt nooit meer op te houden!

Maar de volgende ochtend is het toch droog! Abdullah staat ons op te wachten en we gaan weer op de boot! Nu varen we een zijtak in van de rivier. Het is iets smaller en de jungle lijkt hier dichter op de
Rivier. Het is een prachtige tocht! Als we met de boot 'aanmeren' zien we een grote groep dusty leaf apen. Ze springen via de bomen van de ene kant naar de andere kant van de rivier. Blijkt redelijk zeldzaam te zijn dat we deze aap zien. We beginnen aan een wandeling richting de waterval. Het is een mooie route en na een tijdje klauteren zijn we er. Je kunt hier zwemmen... Rino en Ize doen dat ook even, maar het is diep (3 tot 8 meter) en er staat stroming. Dus we haken al snel af. Omdat het zo hard geregend heeft zijn er ontzettend veel (!) bloedzuigers! Best grappig beestje om naar te kijken maar vervelend als je er zes op je been hebt (Rino). We lopen dezelfde route terug en na een leuke boottocht gaan we lunchen en de rest van de
Middag rustig aan doen. Morgen vertrekken naar we naar de Cameron Highlands! Waarschijnlijk voor wat verkoeling...

• 11 Augustus 2018 - 08:02

Chris En Stijntje :

Wat weer een mooi verhaal en foto’s

• 13 Augustus 2018 - 12:36

Gerrit En Carla:

Wat geweldig allemaal. Mooi hoor.
    Lees het met plezier.

• 14 Augustus 2018 - 20:26

JanRegterschot:

Leuk en mooi om jullie verhalen te lezen,temeer daar er voor ons ook enkele bekende locaties bij zijn.Wij hadden de Petronas twin towers willen bezoeken maar helaas waren wij daar te laat voor dus toen ook naar bovengegaan in Menara KL.Ook door China town en little India gewandeld.Toch een hele onderneming met 2 kids.