Het reisritme te pakken! - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Tjitske en Rino Wal - WaarBenJij.nu Het reisritme te pakken! - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Tjitske en Rino Wal - WaarBenJij.nu

Het reisritme te pakken!

Door: Tjitske

Blijf op de hoogte en volg Tjitske en Rino

02 Augustus 2018 | Maleisië, Kuala Lumpur

Vandaag staan we om 07.30 uur op om met de boot naar Mersing te gaan. Na het inchecken in de haven (veel gegevens willen ze weten, de privacywet kennen ze hier niet). Loopt de wachttijd erg op terwijl de ene na de andere boot aanmeert en vertrekt... maar als we het bijna (echt) zat zijn mogen we eindelijk aan boord. Na een snelle overtocht van 2 uur checken we in in ons hotel. We lopen naar het busstation en regelen buskaartjes voor morgenvroeg. We eten een hapje en de eigenaar van het restaurant maakt een praatje en hij vindt Ize en Oole leuk. Hij vraagt hoe ze heten en wij vragen of hij in het chinees hun naam wil schrijven, leuk!

'S middags nog een bezoekje aan een moskee, wat vooral veel muggenbulten oplevert voor Ize en Tjitske ... daarna nog even relaxen, hapje eten en naar bed!

Om 06.00 uur staan we op. We pakken vlot onze tas en zijn dan na een wandeling in het donker rond 06.45 uur op het station. Vrij snel stappen we in en vertrekken naar Melaka. Gelukkig hebben we weer een spugende local achter ons zitten! Na vijf uur bussen zijn we er en we kiezen voor de lokale bus ipv taxi. Poeh dat vergt wat van ons geduld... na een uur wachten stappen we in een bomvolle bus, gelukkig zijn we er snel! Het is nog een klein stukje lopen naar 'the rucksack caratel'. We hebben weer een prachtplekje uitgezocht! We slapen in een 'caravan' in de lobby van het hotel met heerlijk zwembad. We hebben enorme trek en gaan naar Selvam een Indiaas restaurant. Het eten is echt fantastisch en de kinderen vinden het heel leuk (en lekker).

We lopen terug voor een zwempartij en we FaceTimen met thuis omdat Tjits jarig is. Rino haalt nog wat te eten en we drinken nog een pilsje!

Vanochtend krijgt Tjitske dikke knuffels want ze is 'jarig'. We vieren het voor de kinderen een dagje later omdat het gister een pittig reisdagje was. Na het ontbijt lopen we over St. Pauls Hill naar het centrum. Nederland heeft een behoorlijke rol in de geschiedenis van Melaka gehad. Je hebt hier een Stadthuys, dutch square, een kerk gebouwd door Nederlanders en een Nederlandse begraafplaats. We gaan naar een museum over de geschiedenis van Maleisië en dat vinden de kinderen mooi!
Wat in Melaka echt afschuwelijk is: de Riksja's... ze hebben allemaal een thema: Pokémon, frozen, Hello Kitty... en dan in combi met knetterharde muziek. Maar... smaken verschillen: ze staan er voor in de rij.

Omdat Tjitske vandaag 'jarig' is, gaan we op zoek naar koffie en gebak. Koffie is goed te krijgen, gebak iets lastiger. Oole en Ize worden wat ongeduldig van ons gezoek, maar het lukt! Jummie! Chocoladetaart, cheesecake, goede espresso, echte verwennerij. supermoe gaan de kinderen richting hotel. Tjits zoekt nog ff naar een sushitentje voor vanavond, ennnnn...gevonden! We gaan heerlijk zwemmen, theedrinken in de lobby, tekenen en lezen. Daarna gaan we hongerig sushi eten. We zoeken allemaal onze eigen sushi uit maar komen er achter dat ze geen tafeltjes hebben. We zoeken dus een bankje in dit mega shoppingcentrum, dat werkt ook! Bij onze caravan doen we nog een potje tafelvoetbal en de kinderen gaan naar bed.

We ontbijten en daarna spelen Ize en Oole nog een potje tafelvoetbal met 3 Maleisische kinderen. We lopen naar het centrum en gaan naar de fietsverhuur die we gister gezien hebben. Beetje rondvragen levert op dat ze over een uurtje open gaan. We lopen nog wat rond, drinken koffie en een kokosnoot... maar dan nog zijn ze dicht. Het blijkt uiteindelijk dat de Chinezen de verjaardag van een godin aan het vieren zijn, vette pech. Reizen is flexibel zijn dus we wijzigen onze plannen. We willen morgen ook fietsen (buiten Malaka) dus dat gaan we eerst maar eens regelen. We nemen een taxi naar het boekingskantoor maar al snel blijkt dat die er helemaal niet zit. Het wil niet echt vlotten vandaag. We hebben een heel aardige taxichauffeur die voor ons belt en via de telefoon regelen we dat we morgen opgepikt kunnen worden.

Het is tijd om te lunchen en we gaan 'chicken rice balls' eten. Ze staan er tot op de straat voor in de rij dus het zal wel goed zijn. Wij hebben geen idee wat we gaan krijgen... maar het is lekker! Balletjes sticky rice met kip en groenten. En dat voor weinig
Ize en Oole zijn moe en we gaan naar ons hotel. De hele middag zwemmen en lezen! Vakantie is zo gek nog niet!

Vanochtend worden we om 08.30 uur opgehaald door Alias, de gids waarmee we gaan fietsen. We pikken onderweg nog wat andere fietsers op en rijden zo'n 20 minuten met de minivan naar een plek buiten Melaka.
Daar staan fietsen klaar en zowel Ize als Oole gaan mee op een trailerbike. Het is een fantastische fietstocht door de rubber- en palmolieplantages. We krijgen uitleg over het 'oogsten' van rubber en de kinderen mogen ter plekke een stuiterbal maken van de rubber uit de boom.

Onderweg proeven we allerlei vruchten: mangosteen, jackfruit, rambutan, longan... een van de twee gidsen heeft door dat Oole nogal fan is van het fruit dus die stopt hem van alles toe. We zien guave, Lemon, ananas, papaya, mango en natuurlijk banaan en kokosnoot.
We kunnen onze eigen curry maken want er groeit ook lemongrass, kafirlime, currylime, kurkuma, gember. We krijgen alles in onze handen om te ruiken en/of te proeven. Onderweg zien we nog twee keer apen, dat vinden Ize en Oole natuurlijk prachtig! 'Kijk mama ze springen vanuit de boom op de grond'. Alias blijkt een fantastische gids!
'S middags zijn we terug in Melaka en we duiken het zwembad in waar ook Nederlandse kinderen zijn waar Ize en Oole even mee spelen. We eten bij Selvam, het Indiase restaurant waar we eerder gegeten hebben. Oole krijgt hier weer veel aandacht. De bediening wil hem allemaal even aanraken. Of Oole er echt blij van wordt... wij betwijfelen het....

Vanochtend zijn we met 'Grab' (een soort Aziatische Uber) naar Melaka Sentral gebracht. Het gaat voorspoedig dus we kunnen de bus van 10.00 uur naar Kuala Lumpur nemen. Na twee uurtjes bussen zijn we daar en moeten we even zoeken hoe we met het openbaar vervoer naar KL Sentral kunnen. Zoveel verschillende lijnen, soorten, vervoerders... ff wennen. Het is uiteindelijk maar een klein stukje en dan zijn we bij ons hotel. We zijn een tikkie underdressed in dit luxe hotel. We hebben een mooie kamer en gaan genieten van het zwembad op het dak! De komende dagen gaan we KL ontdekken, maar daarover later meer!

(Ps: de foto's krijgen we hier niet geplaatst, als je die wilt zien kijk dan op mijn Facebook account).