Van bergen naar de kust - Reisverslag uit Ban Khok Khwai, Thailand van Tjitske en Rino Wal - WaarBenJij.nu Van bergen naar de kust - Reisverslag uit Ban Khok Khwai, Thailand van Tjitske en Rino Wal - WaarBenJij.nu

Van bergen naar de kust

Blijf op de hoogte en volg Tjitske en Rino

18 Februari 2016 | Thailand, Ban Khok Khwai

Onze laatste dag in Kanchannaburi gaan we fietsen rondom en in de stad. De temperatuur is behoorlijk opgelopen (boven de 35 graden) dus onze lunch doen we 'Thai take away' en eten we op onze hotelkamer, lekker koel in de airco.

De volgende dag een reisdag. We gaan naar het busstation, altijd een fijne belevenis. Er is veel te zien en iedereen wil wel een praatje maken. Wachten is dan helemaal niet erg. De reis naar Hua Hin verloopt soepel maar duurt natuurlijk wel iets langer dan gedacht ;-) eerste indruk van Hua Hin: toeristisch (veel senioren). We zijn snel bij ons hotel waar we een waardevolle tip krijgen van een andere gast: neem een kamer met twee bedden! Dat is een goede tip want de bedden zijn hier klein en één twijfelaar met z'n vieren is wat krap... We zwemmen wat en omdat we een late lunch hadden gaan we ook 's avonds later eten. We gaan naar de night market wat een beetje tegenvalt. Veel toeristen, veel souvenirs en weinig Thais eten. We vinden toch een soort 'permanente' stalletjes waar we heerlijk eten. 's Avonds besteden we tijd aan onze (route) planning. Wat gaan we doen? We zijn er nog niet helemaal uit.

Ook twee twijfelaars (waar Ize er eentje van bezet) slapen niet heel top... We worden dus wat sloompjes wakker. Toch daadkrachtig een vliegticket vanuit het zuiden naar Bangkok geboekt. Tussenstops nog niet bekend maar laatste stop in het zuiden nu dus wel.
We lopen naar het strand waar we in de, voor ons gevoel, massa een strandstoel huren. Wij zijn qua strand dan ook niets gewend. Het is wel relaxed en regelmatig komt er een verkoper langs met eitjes of fruit. We kijken sowieso onze ogen uit: mede-badgasten, masseurs en verkopers, het is allemaal leuk om te bekijken. Ize en Oole zijn helemaal fan van de zee! Leuk om te zien: Ize duikt met de golven mee en Oole is gefascineerd door het zand, de golven en vooral de branding :-). Als we terug zijn bij het hotel merken we, ondanks een parasol en goed insmeren, dat de zon zijn werk heeft gedaan. Ize en oole zijn toch een klein beetje verbrand (en moe). Na het eten dus snel naar bed.

We verlaten Hua Hin en gaan met de trein. We willen 3e klasse reizen maar die vertrekt later op de dag pas en 70 minuten te laat. Dan maar de luxere trein (ook 30 min. te laat). Na een korte trip komen we aan in Prachuap Khiri Kan. De route naar het hotel lijkt niet moeilijk, maar we kunnen het niet meteen vinden. Twee keer vragen (antwoord: nee, nog nooit van gehoord) blijkt niet altijd bemoedigend als je met volle bepakking rondloopt... Maar we vinden het. Een verrassend mooi designhotel met een hele fijne en grote kamer. Na de lunch gaat Rino met Ize en Oole naar het hotel en Tjitske gaat op zoek naar restaurantjes, ontbijtlocaties en vooral: fietsen. Dat laatste is na een behoorlijke zoektocht niet gelukt.
's Avonds eten we bij een stalletje (Ize: 'nee hoor papa dit is echt en restaurantje, daar staat een stalletje') een heerlijke snapper (vis). De kinderen kunnen er geen genoeg van krijgen!

Ontbijt doen we dit keer buiten het hotel. Rino wil toch graag fietsen huren dus heeft hij bedacht: Oole in de rugdrager bij Tjitske en Ize achterop bij Rino. Enthousiasme is bij Tjits ver te zoeken (been zelf ooit tussen spaken gehad als kind) maar uiteindelijk na een proefritje toch gedaan. Geen spijt!
We rijden eerst naar een uitzichtpunt dat we graag willen beklimmen. Maar er zijn VEEL, TE VEEL apen! Brutaal en in grote aantallen (honderden), wij durven niet meer. We fietsen verder. Het is hier prachtig: de baai, het karst gebergte in de zee, fijn uitzicht. We bezoeken een mooie houten Wat en een Thaise vrouw wijst ons op de visvijver en de grot vlakbij. We kopen visvoer en Ize en Oole vinden het, net als eerder in Ayuthuya, een feestje. We moeten aardig klimmen naar de ingang van de grot waar een soort kastje staat waar je geld in kunt doen. Als je tien baht inwerpt krijg je 20 minuten licht in de grot ... Voor de zekerheid ook nog een zaklantaarn mee. Het is een grot met twee liggende buddha's, bijzonder sfeertje. We fietsen terug naar het dorp, via een heel kleine werf waar ze houten vissersbootjes repareren. Ize en Oole vermaken zich een tijdje in een speeltuintje en daarna gaan we lunchen en afkoelen / slapen in de airco. Aan het eind van de dag gaan we op de fiets naar het zuiden voor een mooi strand. Om er te komen moeten we over een militair terrein. We moeten ons registreren voordat we door kunnen fietsen. Na een tijdje steken we een landingsbaan over waar regelmatig vliegtuigen landen, jammer dat we geen foto's mogen maken, het is een maf gezicht.
We zijn laat op de middag en gaan niet meer zwemmen maar het is hier relaxed en we zoeken wat schelpen. 'S Avonds naar hetzelfde restaurant als gister en nu een grote snapper op het menu :-)

We vertrekken naar de volgende bestemming en nemen een brommer tuktuk. Het is de eerste keer en met volle bepakking... We twijfelen even of het past maar het gaat goed, ook al hangen we laag bij de grond. Na een kort ritje stappen we in de minivan die ons afzet aan de achterkant van het station van Ban Krut (zeg dat maar eens snel ;-). We lopen over het spoor richting de kust, maar eten eerst nog wat. De lucht betrekt en het begint te regenen, onze eerste echte bui. Als snel is het droog en we lopen door naar ons resort. Het ziet er top uit met een heerlijk zwembad en een fijn huisje. Ondanks het bewolkte weer is het warm dus Rino, Ize en Oole plonsen het zwembad in. Daarna gaan we eten en de kinderen bijtijds naar bed, ze zijn moe...

• 18 Februari 2016 - 09:49

Wemmie:

leuk om te lezen zo te lezen hebben jullie het wel naar zin gr wemmie

• 18 Februari 2016 - 12:48

Paps En Mams:

Wat weer een mooi verhaal jullie genieten wel aan de foto's te zien. Paps en mams.